Sari la conținut

FILM. Ochiul genial din spatele noului val românesc

„Moartea domnului Lăzărescu”, „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” și „Poziția copilului”. Aceste trei filme care au adus regizorilor trofee aurite și recunoaștere internațională. Toate montate de Dana Bunescu, o legendă mai puțin cunoscută a cinematografiei române contemporane, care a lucrat cu toate numele mari: de la Cristi Puiu la Cristian Mungiu, și de la Corneliu Porumboiu la Radu Jude. Dana Bunescu a primit recent recunoașterea pe care o merită: Ursul de argint pentru montajul filmului „Ana, mon amour". Urmăriți interviul integral în înregistrarea video de mai jos. 

Dana Bunescu a fost atât de surprinsă când juriul internațional de la Berlin i-a acordat Ursul de Argint pentru montaj, încât tot ce a putut spune când i-a fost înmânat premiul a fost „mulțumesc”. Ea a spus la Ca-n filme că nici măcar nu știa că există un premiu pentru montaj. 

„Așteptările erau cu totul și totul altele. Eram convinși că dacă tot ne-am adunat acolo se va întâmpla ceva fain pentru film, pentru interpretare, regie, fie că iar încă un Urs de Aur. Așteptările astea erau și de-asta și surpriza. În toată acea elegantă adunare numele Bunescu să apară mi-era un gând foarte străin. Nu știam că există un premiu pentru un tip de contribuție de genul acesta. Sunt miner de felul meu. Stau în scorbură și îmi văd de ale mele”, a spus Dana Bunescu. 

Munca ei nu a fost deloc ușoară, iar pentru a fi cât mai obiectivă nu a mers deloc pe platoul de filmare. 

„În principul evit să fac lucrul ăsta pentru că vreau să am în cap atunci când văd filmările nu ce s-a întâmplat pe platou, ci ce comunică imaginea. Distanța asta e importantă pentru că eu sunt controlul, eu sunt ochiul acela rece și ticălos pe care cei de pe platou nu au cum să îl aibă. În momentul în care ei s-au apucat de filmare pe platou, eu am început să primesc materiale în fiecare zi și să le organizez, să mă uit la ele, să încerc să le montez, să îmi fac note. Am scris un caiet întreg. Acel puzzle al filmului și al spațiului, presupunând infinite combinații, lucrurile trebuiau luate un pic din vreme. Ei au terminat filmarea prin mai, iar în august aveam deja o versiune pe care puteam să o duc la sonorizare. Am început editarea de sunet, am revenit un pic la montaj, tocmai pentru că atunci când sunetul se îmbogățește propune un alt tip de percepție al lucrurilor. De aceea ne-am și întors la montaj și am făcut modificări serioase”, a explicat Dana Bunescu. 

Dana Bunescu are 47 de ani și este inginer de sunet, monteur și regizor. Ea a regizat filmul „3.000 de Euro, negociabil". Printre filmele montate de Dana Bunescu se numără „Poziția copilului”, „Q.E.D”, „4 luni, trei săptămâni și 2 zile” și „Moartea domnului Lăzărescu”. 

Co-producţie româno-germano-franceză, „Ana, mon amour" urmăreşte, pe parcursul mai multor ani, evoluţia unui cuplu în care tânăra se luptă cu atacuri de panică, iar iubitul ei încearcă totul pentru a o ajuta, de la psihanaliză până la religie.

Citiți și: Film premiat la Berlin, interzis minorilor la București