Sari la conținut

Interviu cu Cristian Diaconescu. „Soluţia clară” pentru Moldova

„Lupta împotriva corupţiei este esenţială în procesul de validare europeană a Republicii Modova. Există, din păcate, suficiente argumente interne în legătură cu utilitatea acestei acţiuni pe care cetăţenii şi instituţiile din Republica Moldova nu le pot ignora”, consideră Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe şi consilier prezidenţial. Într-un interviu acordat Digi24.ro, acesta subliniază disponibilitatea României în a participa la redactarea Strategiei Naţionale Anticorupţie din Republica Moldova şi insistă asupra faptului că Transnistria rămâne o entitate nerecunoscută de dreptul internaţional, prin urmare şi deciziile luate la Tiraspol sunt lovite de nulitate.

cristian diaconescu impartial

Digi24.ro: Din perspectiva solidităţii proiectului european, Brexitul nu a fost cel mai optimist semnal pe anul acesta. Cum a fost receptat la nivelul elitei politice din Republica Moldova?

Cristian Diaconescu: Brexitul este un motiv de preocupare, din foarte multe puncte de vedere, iar unul dintre acestea este fisurarea solidarităţii europene. Perspectiva politică generală a elitelor politice din Republica Moldova influenţează şi percepţia privind Brexit. Astfel, gruparea pro-europeană consideră că Brexit-ul aduce un nou motiv de îngrijorare deoarece, în mod evident, Uniunea Europeană va fi mult mai concentrată, în perioada următoare, pe problemele interne privind negocierile cu Marea Britanie şi mai puţin pe gestionarea relaţiilor cu statele aflate în diferite faze de integrare în UE.

Gruparea pro-estică are motive de satisfacţie deoarece clivajele în solidaritatea UE diminuează atractivitatea acesteia şi scad interesul instituţiilor europene pentru adâncirea parteneriatelor în vecinătatea apropiată a Uniunii Europene.

Care ar fi impactul Brexitului asupra moralului cetăţenilor cu orientare pro-eruropeană? Când s-au aflat rezultatele, liderul pro-rus Igor Dodon a prevestit decesul Uniunii Europene, fiind deci limpede că în tabăra cealaltă moralul a crescut.

Cine se grăbeşte să se bucure de perspectiva disoluţiei UE greşeşte. Cei patru piloni fundamentali ai existenţei pieţei unice europene inclusiv libera circulaţie vor rămâne neafectaţi de negocierile privind ieşirea Marii Britanii din UE. Deci, indiferent de evoluţia negocierilor, UE îşi păstrează capacitatea de a pomova libertatea ,stabilitatea, drepturile şi libertăţile fundamentale, precum şi principiile statului de drept. Adică toate argumentele care asigura păstrarea acelui sistem de valori la care a aderat, în procesul de asociere, Republica Moldova.

Partenerii occidentali cer Moldovei să lupte serios împotriva corupţiei. În ultimele luni au fost unele arestări, au început procese de răsunet la Chişinău, dar demersurile procurorilor nu au fost ocolite de contestări şi acuzaţii că joacă politic. Ce se găseşte sub suprafaţă, în analiza dumneavoastră?

Lupta împotriva corupţiei este esenţială în procesul de validare europeană a Republicii Modova. Există, din păcate, suficiente argumente interne în legătură cu utilitatea acestei acţiuni pe care cetăţenii şi instituţiile din Republica Moldova nu le pot ignora. Şi atunci? Soluţia este clară: sistem judiciar profesionist, independent politic şi echidistant sau pericolul eşecului chiar la nivel statal.

România vrea să ofere expertiză la redactarea noii strategii anticorupție a Republicii Moldova, fapt consemnat şi în urma vizitei de la sfârşitul lunii august a ministrului Justiţiei de la Bucureşti, Raluca Prună. Va fi, însă, nevoie şi de sprijinul clasei politice de acolo. Va exista?

Iniţiativa ministrului român al justiţiei este foarte bună. Este însă nevoie şi de efortul conjugat al întregii clase politice din Republica Moldova, atât pentru promovarea susţinerii publice pentru o astfel de strategie, dar şi pentru implementarea corectă a acestui demers.

În Republica Moldova, lupta anticorupţie din România este dată tot mai des ca exemplu. Doar că la începututrile ei, România a avut un as care Moldovei îi lipseşte şi îi va lipsi, probabil, pentru o bună vreme şi de aici înainte: presiunea concretă a aderării la UE, la NATO şi un parteneriat aparte cu Statele Unite. Acest tăvălug a forţat reforme majore în zone critice, precum justiţia, armata, serviciile secrete. Care ar fi aşteptările realiste în materie de consolidare a luptei anticorupţie în Republica Moldova?

Nici în România, nici în Republica Moldova nu există vreo politică euro-atlantică posibil să fie aplicată fără susţinerea naţiunilor vizate. Numai comunismul a şters, peste noapte, voinţa popoarelor asupra cărora s-a abătut. Aşteptarea realistă privind lupta anti-corupţie ţine de înţelegerea tipului de stat pe care cetăţenii şi-l doresc. Un stat cu reguli şi repect pentru cetăţeni nu poate funcţiona fără combaterea corupţiei.

Acordurile de asociere cu Moldova, Ucraina și Georgia sunt cele mai ambițioase documente de acest fel pe care le-a semnat UE”, spunea acum doi ani preşedintele Barroso, în funcţie la acea dată. Cât de ambiţioasă îşi permite UE să rămână în relaţia cu cele trei, având în vedere evoluţiile ulterioare, având în vedere şi faptul că intervenţia armată a Rusiei în Ucraina rămâne de actualitate?

UE pur şi simplu nu poate abandona cooperarea cu cele trei state din Vecinătatea Estică. Aceste state nu s-au disociat formal de procesul de asociere şi nu cred că acest gest politic va apărea prea curând. Sigur că acest proces este complicat, iar rapiditatea evoluţiilor politice poate fi diferită,în funcţie de dezvoltările din regiune. Dar apropierea Ucrainei, Georgiei şi a Republicii Moldova este ireversibilă.

În săptămâna în care s-au împlinit zece ani de când regimul de la Tiraspol şi-a „legitimat”, prin referendum, ideea de anexare a Transnistriei la Rusia, actualul regim a cerut şi prin decret acest lucru. În primul rând, ce valoare are demersul lui Evgheni Sevciuk?

Din punct de vedere al dreptului internaţional entitatea menţionată de dumneavoastră nu există şi, implicit, nici deciziile politice pe care le-ar lua.

În al doilea rând, vă rog să lămuriţi cum stau lucrurile atunci când vine vorba de „şefi de state” precum Sevciuk. Ipoteza de bun simţ ar fi că nu au astfel de iniţiative fără undă verde de la sponsor.

Singurul Sef de Stat în Republica Moldova este domnul Preşedinte Nicolae Timofti. Orice altă discuţie este lipsită de sens.