Sari la conținut

Sistem nou pentru navele aflate în pericol. Acesta a fost impus şi pe mare după accidentul aviatic din Apuseni 

 

Semnalul de pericol va ajunge în camera de comandă şi control prin intermediul unui transmiţător care va ajunge la receptoarele Agenţiei Române pentru Salvarea Vieţilor Omeneşti pe mare.

Operatorii de acolo vor lua legătura în câteva secunde cu marinarii de pe navă ca să afle dacă au pierdut vreun om de la bord, încărcătură sau dacă s-a fisurat vreun rezervor şi e pericol de poluare. Diner Mujdava lucrează la radio coastă de 40 de ani, este cel mai experimentat om din instituţie şi ştie să gestioneze orice moment critic.

Diner Mujdava, operator radio: "Pe sistem confirmăm imediat distresul şi după aceea informăm mai departe organele abilitate care efectuează salvare."

Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "Ne aflăm în camera de comandă şi control Radionav, locul în care sunt captate toate informaţiile importante. Spre exemplul semnalele de primejdie primite de pe vapoarele aflate în pericol sunt procesate în această încăpere."

Sistemul high-tech va monitoriza toate navele şi ambarcaţiunile din zonă, indiferent de mărimea şi statutul lor. Cum va fi acest lucru posibil? Se vor construi 6 staţii pe litoralul românesc care vor fi echipate cu receptoare de mare precizie. Ele vor fi poziţionate la Sulina, Sf. Gheorghe, Enisala, Corbu, Agigea şi Tuzla.

Horia Popa, manager proiect: "Sistemul a fost promovat pe ultima perioadă de timp. Recte făcând referire la incidentul aviatic din Munţii Apuseni din cursul primăverii acestui an."

Proiectul în valoare de 5 milioane de euro, cu 65 % finanţare europeană, trebuie finalizat până în decembrie 2015. Pentru asta, Radionav trebuie să organizeze licitaţii pentru lucrări şi servicii.

reporter: Paul Greavu
operator: Liviu Erimia