Sari la conținut

74 % din businessurile de familie din România au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri

„Un studiu recent al Price Waterhouse Cooper arată că la nivel global, inclusiv în Romania, afacerile de familie au crescut în ultimele 12 luni şi ca rată de creştere se va menţine şi în următorii cinci ani. 13% mizează pe o creştere rapidă şi agresivă", a observat Laura Breb, reporter Digi24 Oradea.

Specialiştii spun că afacerile de familie au succes datorită proceselor de business echilibrate din interiorul firmei. Relaţia de rudenie duce la consolidarea internă a companiei, la eficienţă şi, până la urmă, la profit.

"Calitatea de membru al familiei îi ajută în anumite situații, muncesc pentru ei și observ o relație mai sănătoasă, mai bine controlată atunci când este vorba de efort și de rezultatul muncii", este de părere Dacian Paladi, analist financiar.

Daniela Chiş este din Oradea şi de câţiva ani a deschis împreună cu sotul ei mai multe papetării în oras. Deşi nu avea nicio experienţă în domeniu şi se temea de concurenţa lanţurilor de supermarketuri, afacerea sa a crescut constant.

"Nu putem spune că este ușor, este o muncă foarte multă în spatele oricărei afaceri. Secretul este să perseverezi în ceea ce faci, să încerci să fii cel mai bun să îl consideri pe cel cu care lucrezi că este partenerul tău", spune orădeanca.

Cu toate că afacerile de acest gen au creşteri constante de la an la an, pericolul care planează asupra lor vine chiar din interiorul familiei.

„Au pericolul confortului realizat, urmarea muncii înaintaşilor. Dar asta nu face şi nu rezolvă problema transferului între generaţii, care rămâne un proces sensibil şi de multe ori tumultos", consideră Dacian Palladi.

Dacă a doua generaţie duce cu greu mai departe o afacere de familie, procentul de reuşită scade la 19% la treia generaţie, 7% la a patra şi 5% la a cincea generaţie, conform studiului Price Water House Cooper.

Reporter: Mariana Gurgu
Operator: Ciprian Platona
Editor web: Adrian Laboş