Sari la conținut

Mocăniţă furată şi vândută

Primele linii de mocăniţă au fost construite pe Valea Finişului în urmă cu un secol de către un evreu care voia să coboare lemnul din pădure. Lungi de aproape 40 de kilometri, şinele făceau legătura cu staţiunea Moneasa din judeţul Arad. După al doilea război mondial trenul de munte a intrat în proprietatea statului, dar la doi ani după Revoluţie linia a fost demontată de autorităţi care au vrut să transforme traseul mocăniţei într-o şosea.

"Ne distram când mergeam în excursie cu ea. Şi era foarte bine, nu mergeam pe jos. Acum mergi pe jos, mașini nu prea sunt, nu te ia", spune un localnic.

Părți din linia mocăniţei au ajuns în gospodăriile localnicilor care şi-au făcut garduri din ele şi au împrejmuit monumentele din comună. Pe traseu au mai rămas doar picioarele de pod și traversele care nu au putut fi furate. Traian Ilea a lucrat pe mocăniţă mai bine de 30 de ani. Îşi aminteşte cu nostalgie că în vremurile bune transporta turiştii prin munţii din sudul Bihorului.

"Duceam oamenii sus. Lucrau oameni acolo sus. Şi turişti, când veneau. Au venit şi de prin Austria, din mai multe părţi."

Ca să refacă traseul mocăniţei şi să cumpere un tren vechi, primăria din Finiş ar trebui să investească sute de mii de euro, bani de care nu dipsune.

"Vedem că în Maramureş s-a putut păstra, vin atâţia turişti din Ungaria, Germania. Finişul, având cetatea Bela Var, având mocăniţa, este schitul Huta, normal că era un punct turistic foarte bun", spune Francisc Halasz, viceprimarul comunei Finiş.

"Ar fi extraordinar de frumos; cred că am putea atrage turişti străini", consideră Albert Vura, proprietarul unei pensiuni de pe Valea Finişului.

În Maramureş mocăniţa de pe Valea Vaserului a fost salvată de un investitor. Peste 200 de turişti au urcat în munţi cu trenul în noaptea de Revelion.

"Superb! Câteodată vezi o reclamă - "Vai ce frumos e!" - dar în realitate e mult mai frumos."

"E superb! Toată zona e superbă, mai ales acum iarna."

Mocăniţa din judeţul Maramureş este funcţională tot anul şi parcurge un traseu de peste 20 de kilometri.

Reporter: Gabriel Bonaciu
Operatori: Gabor Szilagyi/ Kristi Kosa

Foto: Gabriel Bonaciu