Sari la conținut
News Alert

ORADEA. Pietonii vor avea la dispoziţie o zonă exclusivă, de trei ori mai lungă decât Corsoul actual

Centrul Oradei va deveni un spaţiu dedicat pietonilor. Este planul autorităţilor locale, care vor să scoată maşinile din inima oraşului şi să creeze o zonă pietonală lungă de aproape trei kilometri. Mai lung de trei ori decât cel actual, noul perimetru fără maşini va ajuta la dezvoltarea turismului, dar şi la reducerea poluării în oraş.

Muncitorii au început deja lărgirea unor trotuare din zone intens circulate din centrul Oradei. Sunt primii pași în extinderea Corsoului local, un spațiu dedicat pietonilor.

"E o iniţiativă bună, dat fiind faptul că să avem şi noi prioritate. Maşinile sunt foarte multe în oraş, nu ar mai trebui să intre în oraş", spune un pieton.

"Se va circula mai greu şi va fi mai bine pentru pietoni", recunoaşte un şofer.

"Centrul istoric trebuie degajat de circulaţie, este bine să circule pietonii pe aleile pietonale fără acces la maşini", susţine alt pieton.

Noul spațiu va porni de la magazinul Crișul, va cuprinde actualul Corso și se va extinde prin Piața Ferdinand spre Piața Unirii și strada Vasile Alecsandri. Aceasta din urmă va fi reamenajată în decurs de 10 luni, cu peste 5,3 mililioane de lei, bani alocați din bugetul local. După refacere, strada va închisă circulației auto, cu unele excepții.

"Principalul obiectiv este transformarea străzii în stradă pietonală cu acces pentru aprovizionare într-un anumit interval orar pentru maşinile care deservesc localurile din acea zonă", explică Florin Birta, viceprimarul Oradei.

La rândul său, Anca Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei Oradea, precizează: "Nu vom interzice total circulaţia în centru, deoarece avem o serie de instituţii care funcţionează în zona centrală."

De pe strada Vasile Alecsandri zona pietonală va continua spre Cetatea Oradea, prin Centrul Civic al orașului.

"Centrul civic este în acest moment o zonă intens circulată de maşini. După modernizare însă pietonii vor putea circula nestingheriţi pentru că traficul va fi deviat prin pasaje subterane", a relatat Bogdan Costea, reporter Digi 24 Oradea.

În acest sens, edilii au mai multe proiecte, printre care și construirea unui pasaj auto subteran în zona Centrului Civic.

"Ne dorim să atragem cât mai mulţi turişti cărora să le oferim posibilitatea de a se plimba prin centru ca pietoni şi să admire clădirile monument pe care le avem în zona centrală", susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Oradea.

"Aceste procese de extindere a pietonalului trebuie corelate cu necesităţile reale ale oraşelor ale centrelor istorice respective, să existe o concentrare optimă şi eficientă a ceea ce înseamnă raportul dintre spaţiu pietonal şi rutier", atrage atenţia Cristian Puşcaş, arhitect.

Lucrările de amenajare a unei zone pietonale care să lege Strada Republicii de cetatea Oradea vor dura în jur de patru ani. Dacă unele sectoare sunt realizate cu fonduri din bugetul local, altele vor fi cuprinse în proiecte finanțate cu bani europeni.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Constantin Gheorghiţă
Editor web: Adrian Laboş