Sari la conținut

România Furată, dosarul „Metrorex”

Digi 24 continuă seria investigatiilor. Echipa „România Furată” a realizat un material legat de Metrorex, care va fi difuzat integral marți, de la ora 21:00. 600.000 de călători merg zilnic cu metroul şi plătesc preţuri duble faţă de RATB. Interese comerciale şi contracte „cu cântec” care seacă bugetul anual. Plus un sindicat cu un palmares de invidiat: în 26 de ani a organizat 15 greve generale, 18 de avertisment şi una de solidaritate.

14 iunie 2016. Circulaţia metroului pe cea mai aglomerată magistrală este întreruptă. Staţiile Piaţa Victoriei, Aviatorilor şi tunelul care le leagă sunt pline de fum. Pompierii evacuează călătorii. În ultimii doi ani au fost opt astfel de incidente. În toate cazurile, pompierii au intervenit ca urmare a unor defecţiuni tehnice care au pus în pericol viaţa călătorilor.

Robert Costea, preşedintele Asociaţiei Metrou Uşor: „În afară de sistemele de semnalizare, care sunt după 2000, restul a cam rămas la fel.”

Reţeaua de metrou din Bucureşti este dată în folosinţă din 1979. Nicolae Ceauşescu voia să lege cartierele „dormitor” ale Capitalei cu fabricile din Berceni, Militari şi Pipera.

Primul tronson finalizat este al magistralei 1. Are 8,1 km lungime şi șase stații: Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii şi Timpuri Noi.

Până în 1989, metroul este extins an de an, dar investiţiile în parcul de trenuri sunt minime. În 1990 există 39 de staţii, dar şi trenuri ramase în urmă tehnologic.

În 1999, Guvernul Radu Vasile reoganizează compania. Aşa apare Metrorex S.A. Trei ani mai târziu, Executivul Năstase desprinde activitatea de mentenanţă de cea de exploatare. În 2003, Metrorex, prin Ministerul Transporturilor condus de Miron Mitrea, organizează o preselecţie pentru preluarea de către o firmă privată a contractului de mentenanţă.

Gheorghe Udriste, fost director general Metrorex S.A.: „După 2000, 2002, 2003 a fost externalizată şi activitatea de curăţenie din metrou, de deratizare.”

Tot în anii '90 Metrorex încheie primele contracte comerciale cu sindicatul.

Ion Rădoi, preşedintele Sindicatului Liber din Metrou – Unitatea: „Peste tot în metrouri exită astfel de spaţii. Din anul '90, nu, '94 s-a încheiat acel contract. Încă din anul '90 exista un oficiu comercial, pentru că nu exista legislaţie în vigoare, prin care am convenit cu administraţiile rând pe rând să preia societatea sindicatelor pentru că era vorba de salariaţii Metrorex care beneficiau de o parte din venituri.”

Despre puterea sindicatului şi circultul banilor în subteran, marţi, de la ora 21:00, într-o nouă investigaţie marca „România furată”.