Sari la conținut

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Imaginea candidaților la Cotroceni, de la afișe de campanie la codul vestimentar

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. „Dacă ar fi să ne gândim care sunt cele mai importante patru atribute ale profilului prezidențial în mentalul colectiv românesc, ele sunt așa: onestitate, apropiere, competență și hotărâre”, spune consultantul politic Valeriu Turcan.

Cât de mult se apropie candidații de acest profil? Unul dintre ei s-a lansat pe un stadion, în fața a zeci de mii de oameni, un altul la un miting într-o piață din București, tot în fața a zeci de mii de oameni. Unii preferă spațiile închise din Palatul Parlamentului, alții – o fabrică.

Consultantul politic Valeriu Turcan spune că lansările din uzine sau foste uzine dărăpănate nu prind bine la public.

Din păcate, lansarea doamnei Udrea alunecă spre tabloid. Poți să atragi atenția mass-media, dar nu te ajută să-ți consolidezi profilul politic sau să crești în rândul opiniei publice dacă sari cu parașuta sau te îmbraci brusc într-un muncitor într-o hală dărăpănată, iar oamenii sesizează aceste aspecte”, a spus el.

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Valeriu Turcan a comentat și lansarea campaniei lui Victor Ponta.

Lansarea pe Arena Națională din punctul meu de vedere a ajuns într-o zonă a excesului, a fost aproape o lansare faraonică. A reamintit de percepția de partid-stat pe care PSD a avut-o în timpul guvernării Năstase. Dar altfel, vizual, probabil că a fost o lansare reușită”, a spus el.

Adi Zăbavă, consultant în comunicare politică, spune despre Klaus Iohannis „Foarte multă lume se aștepta să avem o schimbare, o încercare de schimbare a profilului politic, ținând cont că acele caracteristici pe care le avea, pe care era construită încrederea de care avea parte nu puteau să-i fie de ajuns pentru o competiție prezidențială. Se încearcă asta, dar în limitele a ceea ce reprezenta Klaus Iohannis înainte – seriozitate, etnic german, un primar care a făcut lucruri extraordinare în orașul Sibiu”.

Despre Monica Macovei, Azi Zăbavă spune că aceasta are avantajul candidatului independent, ceea ce o ajută să pozeze în candidatul antisistem, dar are probleme în ceea ce privește spațiul media. Încearcă să compenseze în mediul online, dar o astfel de campanie nu e la fel de eficientă.

Elena Udrea mizează pe crearea antitezei cu Victor Ponta, spune Adi Zăbavă.

Se încearcă treptat înlocuirea personajului Traian Băsescu, care a fost central în povestea asta, cu Elena Udrea și cu PMP”, a spus el.

Imaginea și vestimentația candidaților: ce încearcă și ce reușesc să transmită

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Ovidiu Buta, director de modă al revistei GQ, a vorbit despre codul vestimentar al candidaților la președinție.

Te îmbraci după cum se așteaptă oamenii să te îmbraci, pentru că altfel s-ar putea să naști niște probleme de imagine. E problematic să te îmbraci în costum și să te duci la sate, cum e problematic și să te îmbraci în țăran și să mergi să discuți cu oameni de afaceri”, a explicat el.

În opinia sa, afișele electorale sunt nereușite.

În România, dacă mergi cu mașina în jurul Bucureștiului, îți dai seama că pare un fel de competiție între cine e cel mai urât candidat la prezidențiale, pentru că toate pozele sunt monstruoase”, spune el.

Și are ceva de criticat la fiecare candidat și din punct de vedere al imaginii și vestimentației.

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Candidații și hobby-urile lor

Ovidiu Buta a vorbit despre apariția lui Victor Ponta îmbrăcat în costum, înconjurat de oameni îmbrăcați în ie.

Această tendință naționalistă a fost deja consumată de modă. Moda este un barometru fantastic al lucrurilor care vor veni. În cazul lui Victor Ponta există o problemă și nu e neapărat de vestimentație. El, orice ar face, arată ca în poza de buletin de la 16 ani. Ca un copil îmbătrânit. Când pun un costum serios pe el, discrepanța aceasta deranjează și mai mult. Dacă mai pui și niște ii în spate, care deja sunt consumate, au devenit subiect de petreceri prin mall-uri, senzația e de artificial, de nefiresc”, a spus el. 

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Despre Klaus Iohannis, directorul de modă al GQ spune: Klaus Iohannis ar trebui să înțeleagă că și el trebuie să se umanizeze puțin, iar imaginea este cel mai simplu mod pentru a face acest lucru. În primul rând ar trebui să mai introducă puțină culoare în vestimentația lui, pentru că este prea sec. Politicianul care câștigă întotdeauna este politicianul popular, nu este prea serios. Klaus Iohannis este puțin prea gotic, rece, nu-ți vine să te apropii de el. Ar trebui să înceapă prin a umaniza personajul”.

Ovidiu Buta a vorbit și despre imaginea Monicăi Macovei, care, recent, a intrat într-un studio de televiziune pe motocicletă și a oferit moderatorului un glonț.

Devine deja mult prea bărbat și deja ne aduce aminte de Caragiale. Ar trebui să fie mult mai atentă cu aceste demonstrații de forță. Cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla și în politică și în viața de zi cu zi e să ajungi subiect de glumă. Dacă cealaltă e femeia-femeie care gătește și calcă și așează lucrurile în sertare, văd că Monica Macovei a devenit soțul acelei femei care spală și calcă și așează lucrurile în sertare”, a spus el.

Despre Elena Udrea, Ovidiu Buta spune că, în opinia sa, este „un caz pierdut”.

Orice ar face, oamenii vor fi bântuiți de niște imagini pe care ea, cu bună știință, le-a lăsat în urmă. Elena Udrea în furou, cu cizme de pretty woman, așteptându-l pe președintele Băsescu pe scările de la Cotroceni. Când spui Elena Udrea te gândești la blond, la genți mari, colorate. E cam greu să scoți din mintea omului acest lucru. Și-a curățat imaginea, dar trebuie să lupte cu propriii demoni vestimentari”, a spus el.

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. În ceea ce privește temele campaniei electorale, Adi Zăbavă crede că „nu se va discuta prea mult despre programele politice, ci despre posibile gafe, despre posibile situații, cum a fost și tema agentului acoperit”.

Pe de altă parte, Dan Dungaciu, directorul Institutului de Studii Politice de la Academia Română, remarcă faptul că aproape toți candidații au vorbit, încă înainte de campanie, despre Republica Moldova și că acesta urmează să fie un subiect des discutat. Aceasta, în condițiile în care acum cinci ani un singur prezidențiabil aborda această temă de campanie.