Statul la stat. Pasajul Basarab, un pericol pentru mașini și pietoni. Primăria nu intervine, pentru că nu a recepționat lucrarea

Toma Petcu Data publicării:
imagine cu podul basarab
Pasajul Basarab, un pericol pentru mașini și pietoni. Primăria nu intervine, pentru că nu a recepționat lucrarea.

„Atenție, cade pasajul!” Un astfel de avertisment ar trebui lipit pe toată lungimea și lățimea pasajului Basarab din Capitală. Instalația de evacuare a apei pluviale dar și alte elemente ale construcției, sunt complet distruse și au început să pice în capul pietonilor și pe mașini. În cadrul campaniei „Statul la stat”, Digi24 a atras atenția, încă de acum un an și jumătate, asupra iminenței pericolului, însă autoritățile nu au luat nicio măsură. Angajații statului sunt ocupați să se certe cu constructorul, cine să repare pasajul. Doar norocul a făcut ca până acum să nu se întâmple o tragedie. Cât va mai ține acest noroc? O întrebare la care nimeni nu are răspuns. Urmăriți un nou episod al campaniei „Statul la stat”.

În seara de 25 ianuarie, camera de bord a unei mașini a surprins momentul în care o bucată din instalația de scurgere a apei pluviale se desprinde și cade direct pe capotă. Deși sperietura a fost zdravănă, șoferul a reușit să își păstreze calmul și să evite producerea unui accident.

Ciprian Cherciu, jurnalist în domeniul energiei: S-a desprins, o bucată solidă care s-a spart când a lovit capota mașinii. Să spunem că am avut noroc de data asta, pentru că au fost doar pagube materiale minore, dar putea fi mai grav. Nu te aștepți să cadă ceva din partea de sus a pasajului. Nu te aștepți să se desprindă un burlan și să cadă peste mașină.

Aproape toată instalația este distrusă. Țevile au ruginit și cad direct pe trotuare și străzi. O tragedie se poate întâmpla în orice moment.

Toma Petcu, reporter Digi24: Bucăți mari de tablă ruginită, cu pământul din ele, căzute direct pe trotuar. Uite de unde a picat, s-a rupt de acolo cu totul și a picat. Și aici este trotuar, pe aici circulă pietoni, imaginați-vă ce ar fi fost ca în momentul în care a picat bucata asta mare de tablă, să fi trecut pe aici un pieton, să îi pice în cap. Ăla va pica peste mașini, mai devreme sau mai târziu. Astăzi, mâine, poimâine, la un moment dat va pica și va pica peste mașinile pe care le vedeți acum trecând pe stradă.

Digi24 a atras atenția încă din septembrie 2022 asupra riscului iminent ca unele dintre elementele pasajului să se desprindă și să cadă. De atunci și până astăzi nu s-a întâmplat nimic, autoritățile nu au mișcat niciun deget. Nefiind recepționat de către Primărie, din 2011, de când a fost dat în folosință, la Pasaj nu s-a efectuat nicio lucrare de întreținere sau reparație.

Radu Ionuț Răcănel, profesor universitar Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri: Materialele astea îmbătrânesc și oțelul și betonul, pe lângă faptul că există acțiunea factorilor climatici, e un fenomen natural. Asta nu este în regulă, acesta este un parapet de siguranță, rolul este să protejeze structura, efectiv, și pietonii, dar în cazul ăsta structura sau elementele structurale de impactul cu vehiculele. Există riscul ca apa să stea și, cum vă spuneam, să se infiltreze, pentru că evident, în timp apa își face loc, și să afecteze chiar componentele metalice ale structurii.

Cand plouă, apa se strânge în cantități mari pe pasaj. Gurile de evacuare sunt astupate, așa că se infiltrează inclusiv în pilonii de susținere.

Toma Petcu, reporter Digi24: Toată apa de ploaie se prelinge pe acest pilon de susuținere și evident că în timp apar și fisuri. Aici deja a apărut o fisură destul de sănătoasă, destul de mare.

Instalația electrică este distrusă. Peste tot atârnă cabluri electrice rupte. Doi paznici ne văd că filmăm și se apropie. Ne atrag atenția că locul este periculos și am face bine să plecăm.

Dialog reporter-paznici:
- Ăsta ce e?
- Sunt cabluri care nu mai sunt izolate, și nu aveți voie să stați în Pasaj, mergeți la peron.
- Mai trece curent prin astea?
- Cred că da.
- Păi, și de ce sunt așa?
- Păi, întrebați-mă să vă întreb.
- Păi, nu sunteți paznic aici?
- Ba da, suntem paznici.
- Păi, și atunci de ce e firul așa?
- E problema noastră asta?
- Păi ce păziți atunici?
- Tocmai d-aia, păzim ca să nu treacă încoace, dumneavoastră ați trecut încoace.
- A, asta păziți, să nu treacă aici, dar se pare că au trecut din moment ce au făcut asta.
- Eu nu pot să îmi risc viața să pun mâna acolo.
- E în regulă, eu înțeleg că e riscant, dar dumneavostră poate nu sunteți aici, ăsta este peronul deja, vine un copil și își bagă mâinile acolo.
Păi, asta întrebați la Primărie, domnule, să facă gard, uite a fost gard făcut aici, cred. Eu ce vină am. Asta încercăm și noi să evităm problemele asta.

La Primărie problema este arhicunoscută. Anul trecut a fost comandată o expertiză care a constatat evidența: structura de rezistență nu prezintă degradări majore care ar putea pune în pericol siguranța întregii construcții, însă majoritatea componentelor sunt degradate și ruginite, iar în beton au început să apară fisuri.

Cătălin Aflat, director Direcția Investiții PMB: Au avut un viciu de proiectare, și materialele folosite nu au fost corespunzătoare. Nu este normal ca pentru o lucrare proiectată să aibă o lucrare de viață foarte mare, elementele de scurgere a apelor să se degradeze la mai puțin de 10 ani de când ele sunt în funcțiune.

Oficialii primăriei au cerut constructorului să înlocuiască pe cheltuilala sa elementele degradate pe motiv că lucrarea ar fi încă în perioada de garanție. Constructorul a refuzat. Și acum începe scandalul: fiecare are o altă versiune asupra anului din care a început să se scurgă cei 10 ani ai perioadei de garanție.

Cătălin Aflat, director Direcția Investiții PMB: Din păcate, antreprenorul nu a răspuns favorabil. El s-a raportat la nivelul anului 2011 și consideră că de la anul 2011 a început să curgă perioada de garanție care este 10 ani, cu toate că la nivelul anului 2015 a fost un proces verbal de recepție la terminarea lucărilor, care însă nu a fost închis pentru că avem clar o dată de la care pornește garanția.

Atât în 2015, cât și în 2019 comisia de recepție constata multiple nereguli și cerea constructorului remedierea tuturor problemelor, lucru care nu s-a întâmplat nici până astăzi. În documentele oficiale scrie negru pe alb că unele deficiențe reprezintă un risc pentru viața oamenilor. De exemplu, se arată în raport, ”... betonul dintre plăci - crăpat, prezintă pericol de a cădea pe linia tramvaiului sau pietonii aflați în stație...”, sau „În zona ...... panouri electrice deteriorate, reprezentând un real pericol de accidente...”.

Și totuși nimeni nu a mișcat în deget, iar acum bucăți din pod au ajuns să cadă peste oameni. Acum, în ceasul al doisprezecelea, Primăria promite că va repara anul acesta Pasajul Basrab și apoi va da în judecată constructorul pentru a-și recupera banii. Să sperăm că până atunci nu se v-a întâmpla nicio tragedie care..., așa cum ne-am obișnuit, să ne ia din nou prin surprindere.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri