Sari la conținut

Azi încep două evenimente la fel de importante ca alegerile din SUA

Luna aceasta avem șansa de a stabili un parcurs către o societate globală mai puternică și mai sigură, în care cei care și-au bătut joc de mediu, de drepturile și sănătatea publică vor fi trași la răspundere. Și nu vorbesc despre alegerile prezidențiale din SUA.

Bineînțeles că alegerile vor avea o imensă importanță, însă speculațiile analiștilor politici și acoperirea media au lăsat să treacă neobservate două evenimente cruciale care încep din 7 noiembrie: Convenția-cadru pentru Controlul Tutunului a Organizației Mondiale a Sănătății (FCTC) și Convenția-cadru pentru Schimbări Climatice a ONU (UNFCCC).

shutterstock_115589506

Legislația internațională nu are dramatismul cursei electorale și poate părea plictisitoare. Dar cine sapă mai adânc poate descoperi un conflict aproape shakespearian între democrație și lăcomia dezlănțuită.

La cele două conferințe de luna aceasta, comunitatea internațională va lua decizii care vizează câteva dintre cele mai dificile probleme globale.

De ce sunt importante cele două evenimente?

FCTC și UNFCCC fac posibilă controlarea de către guverne a puterii enorme deținute de corporațiile globale. Această putere e cauza principală a multor probleme, de la inegalitățile economice la injustiția socială și falimentul sistemului democratic. Corporațiile globale sunt uriașe și influența lor se simte în toate aspectele vieților noastre.

Pentru a înțelege puterea lor reală e deajuns să observăm miliardele de dolari pe care corporațiile le cheltuie în alegeri, lobby-ul pentru golirea de substanță a clauzelor de protecție a muncitorilor și a mediului (vedeți exemple în cadrul acordurilor comerciale TPP și TTIP) sau campania neobosită a companiilor petroliere împotriva politicii de combatere a schimbărilor climatice.

Corporațiile globale dețin o putere exagerată pentru că operează dincolo de granițele naționale, iar asta înseamnă că niciun guvern național nu le poate reglementa eficient activitatea. Rolul crucial al structurilor internaționale de tipul FCTC sau UNFCCC este acela de a furniza instrumente concrete guvernelor, pentru ca acestea să poată institui politici naționale pentru sănătatea publică, schimbările climatice sau combaterea inegalităților.

De exemplu, în urmă cu două decenii, Columbia era subjugată intereselor companiei de tutun Philip Morris International, iar o legislație antifumat în această țară era de neconceput. Dar în 2009, după 6 ani de la adoptarea FCTC de către Organizația Mondială a Sănătății și 15 luni de la ratificare, guvernul Columbiei a instituit una dintre cele mai puternice legi antifumat din lume.

Guvernele din întreaga lume adoptă măsuri care reduc rata fumatului și salvează vieți, măsuri precum avertismentele de pe pachetele de țigări, restricțiile pentru publicitate sau regula ca țigările să fie vândute în ambalaje neutre.

Ce se poate obține în cadrul celor două evenimente?

Dar munca FCTC nu s-a terminat, miza fiind un cadru legal care să poată trage la răspundere corporațiile, la nivel național. Guvernele pot obține instrumente pentru a obliga “Big Tobacco” să plătească pentru pagubele provocate. Asta poate însemna recuperarea a sute de miliarde de dolari (costuri de îngrijire medicală legate de fumat) și forțarea declasificării unor documente interne ale industriei.

Prin FCTC s-a obținut (cu greu) o dispoziție care interzice explicit corporațiilor să influențeze elaborarea politicilor. La conferința UNFCCC de săptămâna aceasta, unele guverne vor folosi FCTC ca precedent pentru excluderea companiilor petroliere de la negocierile privitoare la schimbările climatice (din cauza conflictului de interese).

Industriilor care au provocat schimbările climatice nu li se poate încredința rezolvarea problemei. Doar prin eliminarea lor din ecuație putem implementa măsuri cu adevărat inovatoare (precum sistemele de energie regenerabilă deținute și operate de comunități) care pun oamenii și supraviețuirea planetei deasupra profitului industriei.

De când există instituțiile publice de reglementare, corporațiile au încercat să le acapareze. Corporații farma, alimentare, de tutun sau petroliere au încercat să intimideze, să cumpere și să mituiască, pentru a-și face loc în spațiul public internațional cu unicul scop de a se proteja de reglementări. Rar au luat în calcul și costurile pentru planetă sau pentru umanitate.

În ultimul timp, puterea corporațiilor a început să fie limitată, prin eforturi ale susținătorilor democrației. Însă progresul este pus în joc luna aceasta. Vor apăra participanții la FCTC și UNFCCC principiile democratice sau vor capitula în fața marilor corporații?

Nimeni nu poate nega că trăim într-o lume globală. Când cauzele celor mai mari probleme sunt globale, soluțiile trebuie să fie globale — iar asta presupune, în primul rând, să adresăm imixtiunea corporațiilor în deciziile fundamentale. Avantajele de a avea o legislație internațională respectată sunt prea mari pentru a fi ignorate.

Despre autoare: Kelle Louaillier este președinte al Corporate Accountability International.

Titlul și intertitlurile aparțin editorului

Copyright Project Syndicate 

 

Pentru comentarii intrați pe postarea Facebook