Sari la conținut

Manuale noi, concepţii vechi. În cărţile elevilor, bunicile torc lână şi femeile sunt florărese

Manualul de comunicare în limba română, caiet de pregătire din anul 2014. La lecţia despre ocupaţii apar doar personaje masculine: scafandru, doctor, astronaut, fermieri, pompieri, constructor, poliţist, aviator. Apare un singur cuvât feminin: florăreasă. Pe ultima pagină apare şi o femeie, care este, de meserie, femeie de serviciu.

Discriminarea pe criterii de sex, stereotipurile şi inegalitatea de şanse sunt cele mai mari probleme identificate de profesorii şi studenţii de la Facultatea de Sociologie din Bucureşti, atât în abecedare, cât şi în restul manualelor de şcoală primară. Studiul a vizat ediţiile din ultimii 28 de ani.

„Minorităţile sunt slab reprezentate. Când vorbim de minorităţi ne referim atât la cele etnice, ne referim la persoane cu dizabilităţi, copii care poartă ochelari sau care au probleme cu greutatea, ei nu apar”, spune Adela Sevastre, studentă la sociologie.

Şcoala nu pare să fi auzit nici de tehnologia modernă.

Să ne imaginăm că, plecând de acasă, unde avem calculator, internet, telefon mobil, mergem la serviciu şi acolo trebuie să facem calculele cu o socotitoare cu bile, să scriem mesajele către şefi sau subalterni cu creta pe tablă sau cu stiloul pe hârtie şi să vorbim despre teme pe care nu le vedem în viaţa de zi cu zi şi pe care nu le vedem în preajma noastră, precum tăierea grâului cu secera sau alte teme care ţin de lumea rurală. Personajele în vârstă sunt foarte stereotipice, vedem bunici care torc, în contrast cu copiii care se joacă cu roboţi. Şi observăm şi reprezentări de gen foarte inegale. De exemplu, bărbaţii citesc ziarul, în timp ce femeile îi servesc cu mâncare”, spune Marian Preda, decanul Facultăţii de Sociologie și Asistență Socială din Bucureşti.

Copiii ştiu exact că realitatea este cu totul alta.

Mama e mai mult la calculator, munceşte foarte mult la calculator chiar. Şi tata, dar cred că mama chiar mai mult decât tata”, spune un elev.

Bineînţeles că şi ei ar trebui să fie învăţaţi că ambii părinţi trebuie să muncească, să câştige. Mi se pare că în general, în viaţa de zi cu zi, ar trebui să fie egalitate între femei şi bărbaţi, mai ales în educaţia copiilor, ar trebui să fie imaginea asta de egalitate, să nu existe diferenţe”, spune un părinte.

Studiul va fi trimis şi Ministerului Educaţiei, în speranţa că se va găsi cineva acolo care să înţeleagă nevoia de a moderniza manualele.