Reportaj Digi24 în Finlanda. Secretele celui mai renumit sistem de educație

Data publicării:
scoala finlanda eleva sala de clasa_shutterstock_341286671
Foto: Shutterstock

Vorbim, de 28 de ani, despre reforma sistemului de învăţământ din România. Au fost evocate în aceste aproape trei decenii, numeroase exemple. Digi24 vă prezintă unul dintre cele mai cunoscute şi lăudate sisteme de educaţie din lume, în acest moment. În şcolile din Finlanda, copiii nu greşesc doar pentru că sunt diferiţi. Au voie să aibă păreri şi să le spună cu voce tare, în timpul orelor.

Francesca Simionescu, jurnalist Digi24: Prima oprire în ţările scandinave este Finlanda. Tocmai ce am ajuns în Helsinki iar mâine dimineaţă vom vizita o primă şcoală. Vom încerca să aflăm câte puţin despre mitul sistemului de învăţământ finlandez.

20 august. Abia a început un nou an şcolar în Finlanda. Spre deosebire de marile oraşe de la noi, aici străzile nu sunt sufocate de maşini, este linişte, iar copiii au ajuns deja la cursuri. În urma lor, am ajuns şi noi la Şcoala Generală Vesala.

Eva Maria, profesoară la clasa a II-a: Am început astăzi şcoala făcând exerciţii despre ce vom învăţa pe parcursul săptămânii. O numim lecţia de diamant, trebuie să ajungi la cele 5 staţii în ritmul tău. Unora le ia mai mult timp să facă ceva iar alţii vorbesc despre ce au făcut în weekend ca să nu devină apoi gălăgioşi. Aşa că se joacă şi vorbesc despre weekendul lor în acelaşi timp. Iar alţii, asta e o clasă de finlandeză în primele 2 ore, aşa că scriu, spun poveşti, răspund la întrebări, citesc toate astea jucându-se. Iar în timp ce eu sunt la o "staţie" pot fi atentă la ce au învăţat şi să mă concentrez doar pe 5 copii în acelaşi timp în loc să le predau tuturor în acelaşi timp. Nu sunt chiar atât de mulţi, sunt 19. E mai uşor aşa, mă pot concentra pe copiii care au nevoie de atenţie.

Francesca Simionescu: Îi evaluezi?

Eva Maria, profesoară: Mereu. Stai puţin... (se întoarce la un copil, n.red.) Îi evaluăm mereu, dar este o evaluare continuă, deci vedem ce ştiu, ce nu pot să facă şi ne concentrăm pe acei copii care au probleme. Vedem în timp ce muncesc. Nu le dăm teste dese. Dar în timp ce lucrează poţi să vezi cum se descurcă, cât timp le ia până termină. Şi dacă sunt mai rapizi decât alţii, atunci le dai exerciţii prin care să obţină mai multe cunoştinţe. La sfârşitul anului le dăm. Ne întâlnim cu părinţii după vacanţe şi discutăm despre cum a fost la şcoală, ce au învăţat şi pe ce trebuie să se concentreze mai mult. Apoi, la sfârşitul semestrelor îi evaluăm, dar nu cu note, ci cu "ţi-ai atins obiectivele" sau "ţi-ai atins obiectivele excelent" sau "încă mai trebuie să munceşti pentru obiectivele tale" deci, sunt calificative mai mult călăuzitoare decât comparative. Copiii au ţinte, obiective diferite unii faţă de ceilalţi. Dacă ai probleme la matematică, nu ţinteşti la ce ţintesc ceilalţi. Fiecare are obiectivele lui, iar noi lucrăm cu ei. Când le ating, atunci e mai uşor să meargă mai departe, dar dacă obiectivul e prea sus, cum ai putea ajunge acolo?! Devii frustrat şi îţi pierzi motivaţia.

Francesca Simionescu: Cât de importantă este relaţia dintre profesori şi elevi?

Eva Maria, profesoară: Cred că face parte din motivaţie. E importantă ideea că te respectă, dar nu le este frică de tine. Dar nu eşti prietenul lor, tu eşti autoritatea. Trebuie să găseşti acel echilibru între "poţi vorbi cu mine despre orice, dar în acelaşi timp trebuie să respecţi toate regulile mele!".

Francesca Simionescu: Cum este să fii profesor în Finlanda?

Eva Maria, profesoară: Am fost profesor în mai multe locuri din lume. Dar cel mai mult îmi place sistemul finlandez pentru că îţi dă libertatea să îţi îndeplineşti ideile ca profesor. Nimeni nu vine de sus să îţi zică "trebuie să te comporţi aşa ca profesor", "trebuie să faci exact asta", "copiii trebuie să înveţe asta", aşa că îmi place libertatea. Să poţi învăţa de la copii ce trebuie ei să înveţe. Apoi tu le predai ce au ei nevoie.

Francesca Simionescu: Suntem în partea de est a oraşului Helsinki, într-o zonă considerată mai slab dezvoltată economic faţă de restul, însă, aşa arată o şcoală aici! O şcoală ce are un buget anual de 8 milioane de euro şi unde învaţă peste 900 de copii, majoritatea dintre ei provenind din familii de imigranţi. Se vorbesc aşadar peste 30 de limbi materne străine.

Francesca Simionescu: Învaţă şi aceste limbi materne în şcoală?

Juha Juvonen, director Şcoala Vesala: Da, este posibil, Dar este voluntar şi extra. Ei trebuie să înveţe finlandeza, suedeza şi pot să aleagă engleza, germana, franceza sau spaniola dar este obligatoriu să înveţe finlandeza şi este opţional să studieze limba maternă. În Helsinki avem aproximativ 40-50 de limbi materne pe care le predăm.

Bianca Biro, româncă stabilită în Finlanda: Finlandezii consideră că aceste limbi sunt o bogăție pentru Finlanda. E un lucru pe care l-am învățat aici de la asistenta care mi-a văzut copilul. De la ea am primit primul mesaj că eu acasă trebuie să vorbesc în limba maternă, pentru că este cea mai importantă limbă a copilului.

Juha Juvonen, director Şcoala Vesala: Comunitatea din Helsinki investeşte foarte mult să îmbunătăţească infrastructura şcolară, o să avem un corp nou şi o să avem chiar şi fonduri suplimentare pentru că şcoala noastră este într-o zonă în care părinţii au o situaţie socio-economică mai slabă decât în restul Helsinkiului sau al Finlandei. Deci primim bani extra şi aşa putem să menţinem clasele cu mai puţini elevi şi să îi ajutăm mai mult. Puteţi vedea că 90% din clădirea aia e închisă acum pentru că am avut multe probleme cu aerul şi starea acelei clădiri, deci nu era un loc sănătos pentru a învăţa. Într-un mediu nou putem să respectăm şi cerinţele noului curriculum şi ideea acestuia. Programa nu s-a schimbat chiar atât de mult, ci ideea e diferită. Nu se mai pune accentul pe ce predai, ci pe cum predai.

O temă de actualitate în Finlanda este apropierea copiilor de natură. Însă, în Vesala, încă din anii 90, conducerea şcolii s-a gândit la asta şi a clădit pentru elevi o "casă verde".

Francesca Simionescu, jurnalist Digi24: Acest loc a fost creat pentru a-i responsabiliza pe copii. Sunt foarte multe plante, animale de care cei mici au grijă în timpul pauzelor sau în timpul vacanțelor de vară și de iarnă.

- Vin în fiecare zi de şcoală aici pentru că iubesc aceşti iepuraşi.

- Ce ai învăţat aici?

- Toate orele.

- Ce îţi place mai mult?

- Îmi place şi să am grijă de animale şi să fac ore aici.

Bianca Biro, romancă stabilită în Finlanda, profesor: Eu am acum trei copii în Finlanda, însă m-am întrebat de multe ori dacă aș fi făcut la fel de mulți copii dacă aș fi locuit în România.

Ce ne diferenţiază de stilul de învăţământ din Finlanda, veţi vedea şi marți, pe larg, la Digi 24, într-un reportaj despre cele mai interesante discipline studiate de elevii finlandezi.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri