Sari la conținut

România, țara cu puțini studenți și multe universități

Cristian Emil are 18 ani şi a intrat deja în câmpul muncii. Vinde fructe şi legume într-un cartier din Capitală. Din cauza slujbei, nu a mai terminat liceul, aşa că la facultate nici nu se gândeşte.

„Fac bani şi fără studii. Se poate foarte bine. Am văzut oameni cu facultate care lucrează în locuri în care eu nu aş lucra”, spune el.

Ca el sunt mulţi tineri din România, arată statisticile.

În anul 2005, doar unul din zece români avea studii superioare. În următorii patru ani, rata a crescut accelerat, astfel că în 2009 a ajuns la aproape 17%. Iar acum, 22,8% dintre locuitorii României au studii universitare.

România s-a angajat în faţa Uniunii Europene ca 27% dintre tinerii cu vârste între 30 şi 34 de ani să aibă studii superioare până în 2020, adică o creştere de aproape cinci procente. Un target mult sub media europeană de 40%, dar imposibil de atins, spune ministrul Educaţiei.

„Sunt puțini copii care reușesc să treacă și de evaluarea națională și de bacalaureat. Dacă punem 25% dintre copii, care pică la evaluarea națională, și mai punem 40% care pică la bacalaureat deja constatăm că dintr-o serie, dintr-un an, ai foarte puțini care merg mai departe”, spune ministrul Remus Pricopie.

Paradoxal, învăţământul superior are tot mai multe oferte.

Au apărut și multe universități, o țară ca a noastră să aibă peste 120 de universități acreditate. Avem o ofertă educațională mult prea generoasă față de posibilitățile noastre”, spune Aton Hadăr, preşedintele Federaţiei Naţionale Sindicale „Alma Mater”.

O societate trebuie să crească şi nu poate să crească decât prin şcoală, dar nu prin numărul de diplome. Deci, înţeleg că cei care deţin o diplomă au acoperire în pregătirea lor profesională”, spune și Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educației și fost rector al Politehnicii din București.

Pentru că diplomele au devenit tot mai uşor de obţinut în ultimii ani, angajatorii nici nu mai ţin cont de studiile superioare.

Sunt foarte multe specialităţi sau facultăţi care dau, din păcate, absolvenţi pe bandă pe care piaţa nu îi poate absorbi şi atunci se văd nevoiţi să lucreze în mall-uri, să lucreze în call-centrer”, spune specialistul în resurse umane Corina Diaconu.

Strategia Uniunii Europene „2020" mai prevede şi reducerea cu 10 procente a celor care abandonează timpuriu şcoala.