Sari la conținut

Subiect controversat la Olimpiada de Română: Denunţ pornind de la „Moromeţii”. Reacții oficiale

Elevii participanţi la Olimpiada la Limba Română în judeţul Prahova au avut de rezolvat un subiect în care să-şi imagineze că sunt personajul ce colectează taxele de la ţăranii din romanul „Moromeţii” şi să redacteze un referat (raport scris) adresat conducerii de partid prin care denunţă „calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete”, potrivit News.ro.

morometii captura youtube

ACTUALIZARE. Ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, spune că a cerut inspectorilor de specialitate din minister să analizeze şi să stabilească dacă s-a încadrat în programa concursului subiectul în care li se cerea elevilor să-şi imagineze că sunt un personaj din romanul „Moromeţii” şi să redacteze un denunţ legat de „calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete.


 

Un profesor evaluator consideră că subiectul „spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului”, făcând trimitere la „Olimpiadele denunţului”, în timp ce Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova susţine că elevii trebuie să ţină cont că este vorba despre „un univers ficţional” şi că „dacă este vorba despre ideea de a denunţa pe cineva, nu se face altceva decât raportare la fragmentul citat din romanul «Moromeţii»”.

„Imaginează-ţi că te numeşti Luca Străjescu şi eşti personajul care colectează cotele ţăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeţii de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunţi calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”, este unul dintre cele trei subiecte pe care le-au avut de rezolvat elevii de clasa a XII-a din Prahova care au participat, sâmbătă, la etapa judeţeană a Olimpiadei de Limba Română.

Pentru rezolvarea corectă a subiectului, elevii primesc 30 din totalul de 120 de puncte cu care poate fi evaluată fiecare lucrare.

Acest subiect este criticat de către un profersor de Limba şi Literatura Română de la unul dintre cele mai apreciate licee din judeţul Prahova.

Dan Gulea, cadru didactic la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”, din Ploieşti, care a participat ca profesor evaluator la etapa judeţeană a Olimpiadei, a postat pe Facebook un mesaj în care susţine că subiectul „spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului”.

„Înţeleg că DNA Ploieşti are f. mult de lucru (îşi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune f. mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denunţului”, scrie profesorul Dan Gulea pe pagina sa de pe reţeaua de socializare.

Gulea face, de asemenea, trimitere la un comentariu al său, postat în spaţiul public, în care detaliază acelaşi subiect.

„Originalitatea unui denunţ? Deriva Ministerului Educaţiei se accentuează; programele şcolare, la disciplina limba şi literatura română (liceu) sunt nerevizuite de zeci de ani; manualele se află şi ele în aceeaşi situaţie, iar învăţământul de excelenţă dă astfel de probe ale delaţiunii, într-o lume în care plagiatul este omologat, de la 4%, „normă” considerată de comisii absconse drept legitimă (a se vedea cazul Kövesi), până la 100% (cazurile unor Ponta, cu titlul retras de Minister, sau ale altora, care au afirmat că îşi retrag singuri titlul sau renunţă la doctorat).

Astfel, idealul de educaţie al sistemului actual este mai aproape ca niciodată de cel al omului nou din anii 1950”, scrie profesorul într-un comentariu cu titlul „Bocca della Verita: cine scrie denunţul cel mai original se califică la etapa naţională”.

Contactat telefonic, inspectorul şcolar pentru Limba Română din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova, Mihai Morar, profesor tot la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” Ploieşti, a declarat pentru News.ro că subiectul legat de romanul „Moromeţii” are în vedere„dimensiunea creativă” a elevilor participanţi la Olimpiadă.

„Sunt trei subiecte raportate la două fragmente de roman. Primul subiect se referă la romanul «Moromeţii» de Marin Preda din volumul al doilea la romanul «Întoarcerea» al lui Marius Chivu, 2014. Sunt două fragmente care au o relaţie privind contextul dezvoltat în fiecare dintre acestea. (…) Trebuie avut în vedere că verbul de comandă este «imaginează-ţi». Cu alte cuvinte, este vorba despre dimensiunea creativă pe care ar trebui să o dezvolte fiecare candidat la olimpiadă şi care doreşte să acceadă la un nivel superior. După aceea se referă la un aspect concret: un referat. Un elev de clasa a XII-a trebuie să poată concepe un referat. Dacă este vorba despre ideea de a denunţa pe cineva, nu se face altceva decât raportare la fragmentul citat din romanul «Moromeţii». Cred că este un punct de vedere personal al domnului profesor, care a fost şi el la evaluare ieri (sâmbătă - n.r.), când s-a desfăşurat această activitate, şi regret că, dacă aşa pune problema, înseamnă că are o perspectivă particulară asupra acestui fenomen”, a declarat pentru News.ro profesorul Mihai Morar.

Inspectorul de specialitate de la Prahova mai spune că toţi elevii participanţi la Olimpiadă trebuie să ia în calcul faptul că respectivul subiect se raportează la un univers ficţional.

„Având în vedere faptul că discutăm despre un roman, specie literară aparţinând genului epic, ştim cu toţii că ne raportăm la un univers ficţional. Aşa trebuie să perceapă fiecare candidat situaţia de faţă. Participarea la orice nivel al olimpiadei sau al unui concurs de literatură presupune acceptarea ficţiunii”, mai spune Morar.

În contextul în care profesorul Dan Gulea susţine că subiectul controversat este unul naţional şi conceput de Ministerul Educaţiei şi că acesta a fost dat şi elevilor care au susţinut etapa judeţeană a olimpiadei de Limba Română la Cluj, reprezentantul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova infirmă faptul că acest subiect ar fi fost conceput la nivelul ministerului de resort.

„Aceste subiecte nu au fost concepute de Ministerul Educţiei. Ministerul Educaţiei doar tutelează Olimpiada de Limba Română gimnaziu şi liceu la nivel naţional. Fiecare judeţ, sau judeţe în colaborare, au conceput subiectele, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul nostru”, a mai precizat inspectorul de Limba Română de la ISJ Prahova.