Sari la conținut

Violența în școli și efectele asupra elevilor

În şcolile româneşti încă mai există sistemul de predare agresiv şi învechit. Mii de elevi sunt traumatizaţi fizic şi verbal de profesori lipsiţi de cele mai elementare norme pedagogice. Părinții reclamă frecvent situaţia inspectorilor școlari, dar din cauza legislației încâlcite, dascălii violenți continuă să rămână la catedre.

Mamă: „Copilul meu mi-a povestit că domnul profesor de religie s-a enervat, a avut o scăpare, fără niciun motiv, şi a început să lovească copiii. A vrut să lovească alt copil, şi l-a lovit cu pumnul pe copilul meu.

Profesorul şi-a recunoscut fapta în faţa primarului, dar nu a dorit să-şi explice gestul şi public. Acum este cercetat penal pentru purtare abuzivă.

La școala din localitatea ieşeana Bradiceşti, un elev de 13 ani a leşinat din cauza ca a fost agresat de profesorul-diriginte.

Ion Boja, tatăl elevului agresat: „A fost lovit cu ceva după cap. O leşinat, o căzut jos. L-o luat iarăşi, l-o lovit încă o dată în spate, după care i-o băgat mâinile în urechi, l-o săltat în sus.”

La numai câţiva kilometri depărtare de Bradiceşti, în localitatea Scânteia, un elev a devenit victima directorului de şcoala. Director care şi-a recunoscut, senin, fapta.

Gabriela Aneculăesei, mama băiatului agresat: „Din gură i-o curs sânge. Are o proteză dentară. Şi când i-o tras l-o lovit aici. Că sunt sârmele acelea prin... Şi îi curgea sânge.”

Mihai Iftimie, directorul şcolii Brădiceşti, jud. Iaşi: „Da, regret chestiunea aceasta. Dar în momentul acela am avut această reacţie.”

Din cauza dascălilor violenți, mulți copii abandonează școala. Rămân traumatizați sau își revin după îndelungi tratamente de consiliere psihologică.

Adelina Rotaru, psiholog: „Există riscul de absenteism sau abandon şcolar. Copilul refuză să mai meargă la şcoală, îi este frică. Pot exista reacţii somatice, tulburări de alimentaţie, tulburări de somn, stare de nelinişte, de agitaţie constantă, tulburări.”

Violența fizică din școli este frecvent completată de violența verbală. Un caz recent a avut loc la Liceul Marin Preda, din sectorul 6 al Capitalei: profesoara de Tehnologie este acuzată că discriminează elevii, îi jignește și îi amenință cu bătaia.

Elena Gabriela Andrei, părinte: „A fost făcut ţigan, a fost făcut gras, că mănâncă foarte mult. Dânsa are o problemă cu persoanele de etnie romă.”

Profesoara și-a susținut opiniile extremiste chiar și în nota explicativă pe care a înaintat-o Consiliului Național pentru Combaterea Discriminarii. Într-unul dintre pasaje, ea precizează: „Să-şi facă şcoli separate dacă nu le convine. Şi să ţipe, să urle, să blesteme şi să facă picnic la ore în şcoala lor, şi nu la orele mele".

Ca să-și protejeze copiii de comportamentul profesoarei, părinții i-au retras de la cursurile acesteia. Degeaba. Chiar dacă elevii nu au mai participat la ore, dascălul incriminat s-a răzbunat: în ultima săptămână a semestrului întâi, le-a trecut tuturor în catalog nota 3.

Raluca Budeanu, părinte: „Le-a pus 3 şi le-a încheiat mediile în ziua respectivă. Copiii nefiind la oră.”

Elena Dumitru, părinte: „Le-a dat nota trei. Copiii nemergând la şcoală, a motivat nota şi le-a dat trei. Caz de corigenţă.”

Ca multe alte cazuri similare, comportamentul profesoarei a devenit subiect de ancheta a inspectorilor ocolari.

Prof. Marian Banu, purtător de cuvânt al ISMB: „Legislaţia actuală nu ne permite. Dacă acest cadru didactic merge şi susţine din nou examen pentru a urma o catedră, nu putem să-i interzicem. Activitatea la catedră a unui cadru didactic nu poate fi suspendată decât printr-o hotărâre judecătorească. Legislaţia este blândă din acest punct de vedere.”

Adelina Rotaru, psiholog: „Foarte mulţi dascăli asociază disciplina cu violenţa fizică, verbală, cu umilinţa. Alţi dascăli, pe de altă parte, îmi imaginez că sunt foarte stresaţi, că nu mai fac faţă, şi au izbucniri agresive pe fond de stres.”

Cu exemple agresive la catedră, elevii României devin violenți, la rândul lor. Și, de multe ori, ajung să se bată între ei.

Când nu sunt agresați de dascăli și nu se bat unii cu alții, elevii devin victimele părinților propriilor colegi.

Pavel Cezar, tatăl elevului agresat: „L-o prins de piept şi l-o târâit afară. Acolo l-ar fi lovit cu palmele, până l-o izbit cu capul de perete.”

Problema este gravă și reală. Legislația nu prevede excluderea dascălilor agresivi de la catedre și pare defavorabilă elevilor. Asociația Părinților a reclamat situația, în dese rânduri, dar fără niciun rezultat. Recent, noul ministru al Educației a precizat că va modifica prevederile actuale, dacă se dovedesc contrare intereselor elevilor.