Sari la conținut

Autostrăzile se opresc în avize

Anunţată iniţial drept soluţia salvatoare pentru creşterea absorbţiei de bani europeni pentru infrastructură, autostrada Sebeş - Turda este cel mai bun exemplu al incompetenţei autorităţilor.

Primii 17 kilometri nu au nici acum autorizaţie de constructie, la 10 luni de la semnarea contractului, asa că nici drumarul nu s-a spetit cu munca. Pentru o bucată din următorii 24 de kilometri ai şoselei, autorizaţia a venit abia azi.

Din păcate, ultimele două săptămâni s-au pierdut pentru că lipsea semnătura unei juriste din Ministerul Transporturilor, care era în concediu. Noi am estimat la un milion de euro pe săptămână valoarea lucrărilor care nu se realizează pe fiecare lot”, a spus Cătălin Drulă, vicepreşedintele Asociaţiei Pro-Infrastructură.

Mai avansate sunt lucrările la ultimii 31 de kilometri ai autostrăzii, unde gradul de execuţie este între 25% şi 40%, deşi şi acolo lipsesc diverse avize.

Iniţial trebuia în 2015 să se termine, s-a amânat cu un an pentru 2016 şi nu cred că mai putem să lungim prea mult. Până la urmă, noi avem nevoie de autostradă şi nu de explicaţii de ce nu se face”, a afirmat Dan Coriolan Simedru, deputat PNL de Alba.

Lugoj - Deva este o altă autostradă tărăgănată. Tunelurile pentru urşi nu au fost nici acum scoase la licitaţie.

La Câmpia Turzii - Târgu Mureş, unde avem patru din cinci contracte deja semnate, nu s-a putut face nicio absorbţie anul acesta din nişte motive birocratice. Proiectele astea nu sunt tratate ca nişte urgenţe naţionale. Ministrul Transporturilor, primul ministru ar trebui să se asigure că problemele semnalate de cei de dedesubt să fie rezolvate”, a mai spus Cătălin Drulă.

Din aprilie, lucrările la lărgirea la patru benzi a celor nouă kilometri de şosea dintre autostrada spre Piteşti şi DN7 sunt blocate. Motivul: alte avize lipsă.

Toate şantierele în lucru, fie de drumuri sau căi ferate, dar care nu se vor închide până la 31 decembrie, sunt propuse spre finanţare şi din următorul exerciţiu financiar.

Propunerea Ministerului Transporturilor pentru fazare, pentru proiectele care nu se termină în această perioadă, trimise la CE, este de 1,6 miliarde de euro. La ora actuală, POS-ul de Transport are 61% absorbţie şi are toate şansele de a termina peste 70% în decembrie”, a spus Marius Nica, ministrul Fondurilor Europene.

Este vorba despre patru autostrăzi, şoselele ocolitoare ale Capitalei şi Bacăului şi reabilitarea mai multor drumuri naţionale.

La cum stau lucrurile astăzi, noi nu vom fi în stare să cheltuim nici banii pe faza unu şi asta înseamnă că anul viitor va trebui să bugetăm fonduri naţionale pentru a acoperi găurile pe care nu le-am acoperit din fonduri europene”, a spus Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor.

Până în 2020, România va avea la dispoziţie pentru a-şi pune la punct infrastructura de transport aproape 6,8 miliarde de euro, la care se adaugă 1,2 miliarde de euro prin mecanismul Connecting Europe.