Sari la conținut
News Alert

Business Club. Comoara din extrasele de cont ale clienților băncilor

Pe piaţa IT a luat naştere şi o nişă a serviciilor financiare. Diverse aplicaţii mobile şi site-uri îi ajută pe clienţi să îşi gestioneze bugetul personal sau să ia împrumuturi de la bănci, IFN-uri sau chiar direct de la alte persoane fizice.

Iar cele mai mari avantaje le au clienţii care acceptă ca aceste aplicaţii să aibă acces la datele lor bancare. Mai exact, la extrasul de cont, documentul în care sunt trecute cele mai valoroase informaţii.Datele din cont arată ce venituri are clientul şi cum îşi cheltuieşte banii. Iar accesul la extrasul lunar face ca serviciile care le permit persoanelor fizice să se împrumute între ele, precum Lending Club sau Zopa, să fie mult mai sigure. Însă băncile sunt conştiente că dacă oamenii de rând îşi dau bani unii altora, atunci cererea de credite scade.

Potrivit The Economist, instituţiile financiare fac tot posibilul să le limiteze companiilor IT care oferă servicii financiare accesul la extrasele de cont.

Teoretic, aceste informaţii sunt în proprietatea băncilor, iar condiţiile de folosire a serviciilor de internet banking le interzic clienţilor să îşi facă publice detalii din extras. Practic nu există o lege care să interzică aşa ceva. Ba din contră, Uniunea Europeană a adoptat o directivă prin care companiile inovatoare, care le pot oferi clienţilor acces la servicii financiare mai ieftine şi mai bune, pot avea acces la datele bancare ale clienţilor dacă aceştia acceptă de bună voie să le ofere.

Chiar şi înaintea acestei decizii clienţii din Statele Unite şi Europa începuseră să le ofere anumitor aplicaţiiacces parolele de internet banking. În America unul dintre serviciile populare este Mint care adună la un loc datele despre toate conturile şi cardurile pe care le are un client. Aplicaţia oferă clientului posibilitatea să îşi plătească automat facturile precum şi sfaturi prin care poate să îşi diminueze cheltuielile lunare.

Alte servicii folosesc analiza datelor personale ca să îşi înştiinţeze clienţii când e timpul să îşi refinanţeze creditele la dobânzi mai bune oferite de alte bănci decât cele la care s-au împrumutat iniţial.Invovaţiile pe care le oferă companiile IT nu vor omorî sistemul bancar. Însă îl vor schimba.

Controlul băncilor asupra propriilor clienţi va scădea în proporţional cu volumul de informaţii preţioase ajunse pe mâna noilor furnizori de servicii financiare.