Sari la conținut

Unul dintre cei mai buni piloți de planoare ai României, dispărut fără urmă

 

FOTO AGERPRES

Unul din cei mai buni piloţi de planoare ai României a dispărut fără urmă şi este căutat de o zi şi o noapte de sute oameni, ajutaţi din aer de avioane şi elicoptere. Pilotul a zburat joi în Masivul Postăvarul şi ar fi trebuit să revină cel mai târziu la lăsarea serii pe aeroportul Ghimbav. De atunci însă este de negăsit. Operaţiunile de căutare nu au fost lipsite de incidente. Vineri, la prânz, autorităţile au anunţat că pilotul a fost găsit mort. Două ore mai târziu, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din MAI, Raed Arafat, a precizat că apelul primit la 112 nu s-a confirmat.

JOI, ORA 12:30. Planorul tractat de un avion decolează de la Aerodromul Ghimbav şi se îndreaptă spre Poiana Braşov. Ajunge în zona masivului Postăvaru 20 de minute mai târziu. Planorul se decablează şi îşi continuă zborul, datorită curenţilor de aer favorabili. La manşă este un campion naţional la planorism în vârstă de 57 de ani, o legendă printre piloţi. Recordul său: a zburat nu mai puţin de 620 de kilometri cu un planor. Pilotul anunţă Aeroclubul Braşov că are de gând să stea în aer două-trei ore. Ar fi trebuit să aterizeze cel mai târziu la apusul soarelui, pentru că zborul pe întuneric cu un planor este interzis.

Nu era nicio problemă, nici cu pilotul, nici cu aeronava”, spune Stelian Cojocaru, comandant al Aeroclubului Ghimbav.

ORA 21:39 Aeroclubul Braşov anunţă ROMATSA că planorul nu a revenit la bază, iar informaţia este transmisă, zece minute mai târziu, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Sunt alertate toate unităţile de pe o rază de 200 de kilometri faţă de punctul de decolare.

Nu era timp de explicaţii, dânsul a sunat direct la şeful de tura de la ACC. Șeful de tură a trecut imediat la declanşarea procedurilor operaţionale de căutare şi salvare. Căutările au început aseară, la ora 22:00, deja ministrul transporturilor a ordonat întrunirea Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă de la nivel ministerial”, a explicat Aurel Stanciu, directorul general ROMATSA.

ORA 23:30. Autorităţile descoperă că ultima dată când pilotul și-a folosit telefonul mobil a fost la ora 13:06. Zona de căutare este reevaluată.

ORA 3:00 Căutările sunt sistate pentru câteva ore.

VINERI, ORA 5:30. Peste o sută de oameni - angajaţi ISU, jandarmi şi salvamontişti reiau căutările. Din aer sunt asistaţi de elicoptere ale MApN şi MAI, dar şi de aparate de zbor de la Aeroclubul Braşov.

„Am primit cordonatele de la ROMATSA și acum cele nouă aeronave survolează zona, urmând ca în momentul reperării planorului în zonă să fie trimise și forțe terestre”, a explicat căpitanul Marian Terciu, de la ISU Braşov.

Căutătorii scormonesc munţii şi pădurile din patru judeţe - Braşov, Prahova, Argeş şi Dâmboviţa.

ORA 13:30 Salvamontiştii sunt anunţaţi că atât pilotul, cât şi epava planorului au fost găsite în judeţul Braşov, iar bărbatul nu mai este în viaţă.

Acum am primit şi noi telefon de la ISU Braşov. L-ar fi găsit în nordul Munţilor Ciucaş, judeţul Braşov. Au găsit şi epava. Toată lumea a primit telefon că l-au găsit şi acolo este”, declară Puiu Holboșan, șef Salvamont Câmpulung.

Informaţia a venit în urma unui apel la 112 şi a fost confirmată inclusiv de oficiali din Ministerul Transporturilor. Aproape două ore mai târziu însă, surpriză. Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din MAI, precizează în direct la Digi24 că informaţia este falsă. Susţine însă că această gafă nu a influenţat operaţiunile de căutare.

Una din informaţii e că a fost găsit acest corp neînsufleţit, de către o femeie. Acolo s-au deplasat de la Poliţie, de la serviciile de intervenţie, dar nu se adevereşte. Asta nu înseamnă că am oprit să căutăm mai departe”, a precizat Raed Arafat.

Imediat, Ministerul de Interne a anunţat printr-un comunicat că toate informaţiile primite despre acest caz sunt verificate pe teren.


ACTUALIZARE 19:00 Căutările continuă, deocamdată fără rezultat. Ele vor fi întrerupte la lăsarea serii.


ACTUALIZARE 16.30. Planorul prăbuşit în munţi era un aparat de zbor cu un singur loc.

Pompierii, salvamontiştii şi jandarmii caută un planor de tip JS1. Este un aparat de zbor cu un singur loc produs de o companie sud-africană din fibră de sticlă, fibră de carbon şi kevlar. Acesta din urmă este un material uşor şi rezistent, şi tocmai datorită acestor proprietăţi este folosit şi la confecţionarea unor tipuri de veste antiglonţ. Dar are şi un dezavantaj. Tocmai pentru că este uşor şi pentru că nu conţine metal, nu poate fi detectat de aparatele radar. Un alt aspect important este că planoarele nu au cutie neagră.

Citiți și:

Planorul – un aparat de zbor care nu poate fi detectat de radar

Planorul JS1 are o lungime puţin peste 7 metri, cu o anvergură de 21 de metri şi poate să atingă o viteză maximă de 290 de kilometri pe oră.

Primul zbor cu acest tip de planor a fost făcut pe 12 decembrie 2006. Atunci a trecut toate testele cu brio şi s-a început producţia în serie. Au ajuns pe piaţă câteva zeci de planoare JS1. După aproape șase ani de la zborul inaugural, pe 29 aprilie 2012, a fost semnalat primul incident. Planorul s-a prăbuşit după ce pilotul a pierdut controlul cârmei, dar a reușit să scape salvându-se cu parașuta.

ACTUALIZARE 16.10. Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din MAI, a făcut precizări pentru Digi24: „Au venit mai multe informaţii, pe mai multe căi, pe care avem obligaţia să le verificăm. Una dintre informaţii e că a fost găsit acest corp neînsufleţit de către o femeie. Acolo s-au deplasat de la poliţie, de la serviciile de intervenţie, dar nu se adevereşte. Asta nu înseamnă că nu căutăm mai departe şi nu se continuă operaţiunea de căutare şi salvare”.  

ACTUALIZARE 15.30. Comunicatul de presă al ROMATSA

„Planorul cu înmatricularea D 5855, pilotat de Crăciun Mircea, 57 ani, pilot instructor la Aeroclubul Brașov a fost tractat în data de 06.08.2015 la ora 12:30 (ora locală) de pe Aerodromul Ghimbav cu intenţia declarată de a zbura 2 - 3 ore pentru verificarea după asamblare, conform informaţiei primite de la comandantul Aeroclubului Brașov, domnul Cojocaru Stelian.

Pilotul nu a depus plan de zbor şi urma să evolueze în spaţiul aerian necontrolat (clasă G).

Conform reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii, la cerere. Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti, sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii.

Pe ecranele radar nu au existat nici un fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Brasov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav.

Prima informaţie referitoare la eveniment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brașov în data de 06.08.2015 la ora 21:39 (ora locală).

După raportarea menţionată mai sus, s-a trecut la punerea în aplicare a procedurilor operaționale SAR (căutare-salvare), potrivit prevederilor Regulamentului aprobat prin HG nr. 741/2008 și s-au declanșat operațiunile specifice.

Potrivit informatiilor meteo s-a estimat o zonă de căutare cu raza de 200 km faţă de Ghimbav (punctul de decolare).

Toate aceste informaţii au fost transmise prin sistemul SAR la Inspectoratele pentru situații de urgență din zonă şi adiacente zonei. În jurul orei 23.30 Sistemul National pentru Apeluri de UrgenŢă a informat că la 13.06, ora locală pilotul a folosit telefonul mobil la traversul localității Predeal fapt care a determinat reevaluarea zonei de căutare.

Astăzi 07.08.2015, imediat ce condițiile de vizibilitate au permis, s-au declanşat operațiunile de căutare aeriană cu aeronave aparținând Aeroclubului Romaniei, MAI și M.Ap.N. Operațiunile de căutare-salvare continuă, atât din aer cât si la sol la ele participând nemijlocit și directorul Aeroclubului Romaniei, domnul George Rotaru”.  

ACTUALIZARE 15.25. Ministerul Afacerilor Interne a trimis un comunicat de presă legat de acest caz:

"Peste 650 de forțe și 99 de vehicule și aeronave sunt implicate în căutările pilotului planorului a cărui dispariție a fost sesizată în ziua de joi , 6 august a.c. Alături de elicopterele MAI și MApN la această operațiune participă patru avioane aparținând Aeroclubului României și un elicopter aparținând unei firme private. Pentru acoperirea eficientă a perimetrului de căutare fiecare aeronavă desfășoară misiuni în zone prestabilite.  

Alături de forțele Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale sunt implicate resurse din partea Salvamont, Ocolului Silvic și Transsylvania Offroad Club. Viceprim-ministrul pentru securitate națională, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea este informat permanent de evoluția operațiunilor de căutare, care sunt coordonate prin Centrul Național de Conducere Integrată al MAI.

Toate informațiile care sunt primite de către structurile implicate în misiune, precum și cele venite din partea cetățenilor sunt verificate în teren.

Pentru eficientizarea operațiunilor de căutare-salvare au fost consultați inclusiv specialiști și piloți din cadrul Aerodromului Ghimbav, care au efectuat frecvent zboruri în perimetrul unde s-a executat și zborul de ieri al planorului."

ACTUALIZARE 13.00. Ministerul Transporturilor face precizări despre cazul planorului dispărut.

„În seara zilei de 06.08.2015, în jurul orelor 20.00, comandantul Aeroclubului Teritorial Braşov a constatat că planorul particular cu indicativul D-5955, care decolase de pe Terenul de Zbor Ghimbav în jurul orei 12.30, nu s-a reîntors la aterizare. În aceste condiţii, s-a încercat contactarea telefonică şi prin radio a pilotului, bănuindu-se că acesta ar fi aterizat în afara aerodomului, lucru uzual pentru acestă categorie de aeronave.

Întrucât nu s-a reuşit contactarea pilotului sau localizarea aeronavei pe alte terenuri de zbor din zonă, în jurul orei 21.40 a fost anunţat Centrul de Coordonare – SAR ( Căutare şi Salvare) ROMATSA, care a demarat imediat procedurile de alarmare, căutare şi salvare a aeronavei.

La ora 22.00 s-a întrunit la sediul Ministerului Transporturilor, Comitetul Ministerial pentru situaţii de urgenţă condus de Secretarul de Stat Dragoş Titea care, în urma analizării situaţiei şi în baza competenţelor ce-i revin, a soliciat Centrului de Coordonare SAR – ROMATSA  să continue activitatea de coordonare a operaţiunilor de căutare a aeronavei comform procedurilor aprobate în baza HG nr.741/2008.

Menţionăm că la bordul aeronavei dispărute se afla o singură persoană, respectiv pilotul, care avea experienţa zborului cu planorul în zone montane. Pilotul nu aparţine nici unei unităţi din subordinea MT”, se arată în comunicatul emis de minister.


ACTUALIZARE 12.30. Alertă în munţi. De peste şase ore, forţe ISU, salvamontişti, jandarmi, elicoptere MAI şi MApN caută planorul dat dispărut ieri, în judeţul Braşov. Sunt şi câteva controverse în ceea ce priveşte orele la care autorităţile au dat alarma. Surse locale din Braşov susţin că la 16:38, reprezentanţii aerodromului Ghimbav ar fi anunţat ROMATSA despre faptul că pilotul este de negăsit. Însă, surse din Ministerul Transporturilor spun că la 21:45 ar fi fost înştiinţate de dispariţie. Comunicatul MAI arată că cinci minute mai târziu, ROMATSA a dat alarma către ISU Braşov. Iar căutările au început în această dimineaţă la ora 5 şi jumătate.


Bărbatul nu a mai fost văzut pe radar de ieri de la prânz şi nici nu a mai răspuns la telefon.

La căutări, coordonate de la Aerodromul Ghimbav, participă colegi ai pilotului de la Aeroclubul României.