Sari la conținut
News Alert

Ilie Bolojan: Abuzul în serviciu nu trebuie dezincriminat, ci clarificat

Ilie Bolojan, care conduce Oradea de nouă ani, crede poți să fii primar în România fără să ai dosar penal, însă a subliniat, într-un interviu pentru Digi24, că legislația din România este neclară în multe domenii și din acest punct de vedere se poate vorbi despre o temere în primării de a semna acte. Ilie Bolojan consideră că e nevoie de o clarificare a noțiunii de abuz în serviciu și de o „responsablitate etapizată” pentru a preveni fenomenul fugii de răspundere.

„Trebuie clarificată această noțiune de abuz în serviciu, în așa fel încât să existe foarte explicit granița între alb și negru. Dacă există o zonă de gri, atunci în permanență va exista tendința de a te acoperi cu hârtii și ce rezolvai într-o lună rezolvi în trei luni de zile”, a declarat Ilie Bolojan. „Nu sunt jurist de specialitate, dar cred că această formulă cu încălcarea legii este o formulă corectă”, a spus edilul-șef din Oradea, referindu-se la o decizie a Curții Constituționale referitoare la abuzul în serviciu. El a subliniat că, în opinia sa, nu trebuie dezincriminat abuzul în serviciu, dar trebuie clarificată această noțiune.

„Există o legislație neclară în România în foarte multe domenii. Legislația fiind interpretabilă și interpretată de foarte multe ori până acum, s-au constatat cazuri care au intrat sub incidența penală. Prin urmare, existând deja niște situații de genul acesta, a apărut un fenomen, de un an-doi, care înseamnă gripajul de decizie. Acesta este valabil și în ministere, și în multe autorități, atunci când sunt elemente interpretabile. Multe legi sunt în aceste situații, pe fondul probabil al unor amintiri neplăcute pe care le au unii, pe fondul unor situații interpretabile, subliniez, există fenomenul de fugă de răspundere”, a declarat Ilie Bolojan în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

„Vă dau o speță”, a continuat primarul. „Există o decizie a Curții Constituționale care interpretează că toți funcționarii dintr-o autoritate publică din România ar trebui să aibă salariul cel mai mare pe alți funcționari din autorități de același rang îl au în țară. Prin urmare, jumătate din primării au majorat salariile haotic, își trimit hârtii unii altora, întreabă ce salariu este mai mare într-o primărie sau alta, jumătate nu-l aplică. Pentru că Ministerul Muncii nu-ți dă un punct de vedere. Deci atât sunt de complicate lucrurile în anumite domenii, încât interpretând - pentru că nu ai ce face - ...nu știu, noi în Primăria Oradea, de pildă, nu le-am majorat, dar alte primării, Suceava, de exemplu, le-au majorat. Când se va face un control, peste un an sau doi, se va constata că cineva a luat o decizie greșită. Nu știu care a fost acea primărie, pentru că juriștii spun că fiecare a făcut bine”, a arătat Ilie Bolojan. 

Edilul a dat și un alt exemplu, din propria experiență. Pentru că la un moment dat a decis demolarea a 16 garaje, Primăria Oradea a fost dată în judecată de cei 16 proprietari. În 13 dintre cazuri a avut de câștig de cauză Primăria, în celelalte trei - proprietarii. A fost nevoie de demersuri suplimentare în justiție pentru a obține o decizie unitară. 

„În această zonă de responsabilitate a administrației publice, deciziile pe care le iei, de foarte multe ori, dacă ele sunt luate în interes public, n-au de ce să-ți creeze probleme”, consideră primarul. Pe de altă parte, recunoaște el, chiar dacă iei decizii în interes public, uneori lucrurile nu pot să iasă foarte bine, există anumite riscuri, anumite lucrări care se fac sau altele. „În aceste condiții cred, din punctul meu de vedere, că s-ar impune o clarificare fără echivoc a acestor aspecte, în așa fel încât să existe niște elemente în trepte”, a arătat primarul Oradei.

El a adus în discuție, în acest context, noțiunea de prevenire în administrație. „Gândiți-vă, de exemplu, astăzi, dacă vrei să întrebi pe cineva - o autoritate, nu știu, Curtea de Conturi - cum se rezolvă problema pentru care ți se pare că doi juriști au păreri diferite, nu-ți dă nimeni un punct de vedere. (...) Deci, partea de prevenire e o chestiune importantă, pentru că altfel, neavând pe cine să întrebi, riști să pățești lucruri ulterioare care nu sunt foarte plăcute”, a explicat Ilie Bolojan.

Edilul din Oradea a oferit încă un exemplu, pledând pentru necesitatea aplicării unor norme unitare: „O primărie, Cluj-Napoca, finanțează un proiect. Un anumit festival, să spunem. Și-acolo se mai percep niște bilete, ca să se mai acopere o parte din costuri. Curtea de Conturi vine doi ani de zile și nu găsește nimic. Îți dă bun de mers mai departe. Și la următorul an se găsește ceva, controlând retroactiv”.

Ilie Bolojan propune ceea ce el numește „o responsabilitate etapizată”: „E nevoie de o simplificare a mecanismelor de control, în așa fel încât să ai pe cine să întrebi, să existe un sistem de control clar și să nu existe tot timpul posibilitatea de a reveni cinci controale, care să se bată cap în cap, care să dea puncte de vedere diferite și să existe o responsabilitate etapizată – parte în plan administrativ, o parte contravențional și, sigur, o parte în plan penal”.

În ciuda acestui tablou, Ilie Bolojan crede că poți să fii primar în România fără să ai un dosar penal, dacă deciziile sunt luate ținând cont de interesul public. În același timp, nu poate fi trecută cu vederea situația din sudul țării. „Eu mă consult cu juriștii mei, dar eu am luat decizii în acești ani. Le-am luat în interes public și lucrurile au mers bine. Eu cred că da, poți să fii primar în România fără să ai un dosar penal, dar sunt destul de puțini primari la trei, patru mandate care n-au avut astfel de probleme. Gândiți-vă, de exemplu, că în partea de sud a României au rămas unul sau doi primari la al doilea, la al treilea mandat, pentru că aproape toți ceilalți, într-o formă sau alta, au avut astfel de probleme”, a declarat Ilie Bolojan în emisiunea „În fața ta”.

Interviul integral îl puteţi urmări AICI.

Citiţi şi: De ce primarul din Oradea a trecut la măsuri de austeritate

               Ilie Bolojan: Nu putem exclude capitalul politic al domnului Cioloș