Sari la conținut

Trei „regi ai asfaltului”, duși pentru audieri la DIICOT. Ei ar fi prejudiciat CFR Călători și CNADNR cu 7 milioane de euro

Actualizare 12:00: Procurorii spun că acești oameni de afaceri au câștigat lucrări din bani publici cu CNADNR și CFR, însă nu au realizat lucrările și și-au însușit mare parte din bani. Cu acești bani, spun anchetatorii, ei și-ar fi cumpărat proprietăți în centrul capitalei și vacanțe în străinătate, dar și bunuri de lux.

Sunt vizați de această anchetă Dragoș Nedelcu, arestat preventiv în luna octombrie a acestui an. El a scăpat recent de această măsură privativă de libertate și chiar ieri a fost la DIICOT și a stat de vorbă cu procurorii.

Mai sunt vizați de anchetă frații Alexandru şi Traian Horpos, cei care conduc grupul de firme Straco, dar și Dan Besciu și Sandu Staicu.

Procurorii spun că în această schemă erau implicate foarte multe firme fantomă, în contul cărora acești oameni de afaceri au transferat sume mari de bani pentru a li se pierde urma.

Cei trei oameni de afaceri vizaţi de ancheta DIICOT sunt aşadar fraţii Alexandru şi Traian Horpos, alături de Dan Besciu.

Alexandru şi Traian Horpos, patronii Straco Grup, au câştigat ani de zile contracte bănoase de modernizare de drumuri şi construcţie de autostrăzi. Vorbim de proiecte de anvergură la care au lucrat în parteneriat cu drumari străini. Au asfaltat 22 de kilometri din cei 82 ai autostrăzii Oraştie-Sibiu, dar şi şoseaua de mare viteză dintre Orăştie şi Deva. Compania a fost înfiinţată în 2003 şi a pornit la drum cu contracte primite de la primăriile din Bucureşti. A încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro.

Abonat la contractele cu statul a fost şi Dan Besciu, unul dintre cei doi acţionari majoritari ai firmei Euroconstruct Trading '98. Compania a lucrat la realizarea autostrăzii spre Ploieşti în asociere cu firmele altor doi regi ai asfaltului. Iar recent, i-a fost atribuit contractul pentru realizarea a 24 de kilometri din autostrada Sebeş-Turda.

Firma controlată de Dan Besciu are şi contracte de modernizare de cale ferată în asociere, printre altele, cu Transferoviarul lui Călin Mitică, un alt om de afaceri cercetat penal. Lucrările i-au adus lui Dan Besciu o avere de 50 de milioane de euro în ultimii ani, potrivit clasamentului din 2012.

Contractele Straco Grup

- Autostrada Orăştie - Deva

Lungime: 32,8 km.

Valoare proiect: 178 mil. euro

- Autostrada Orăştie - Sibiu, lotul 2

Lungime: 19,7 km.

Valoare proiect: 85,8 mil. euro

- Modernizarea DN 73

Valoare proiect: 65,4 mil. euro

- Modernizarea tronsonului de cale ferată Micăsa-Aţel

Valoare proiect: 208,7 mil. euro

Sursa: CNADNR, CFR SA

Contractele Euroconstruct Trading '98

- Modernizarea liniei de cale ferată Vinţu de Jos-Simeria

Valoare proiect: 377,1 mil. euro.

- Autostrada Sebeş-Turda, lotul 2

Lungime: 24,3 kilometri

Valoare proiect: 120 mil. euro

-Autostrada Bucureşti - Ploieşti,

Lungime: 43 kilometri (Moara Vlăsiei - Ploieşti)

Valoare proiect: 297,905 mil. euro

Sursa: CNADNR, CFR SA

Comunicatul DIICOT

„În fapt s-a stabilit că în perioada 2011-2014, inculpatul Nedelcu Dragoș, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC Pathway Adivisors SRL, SC C&D Best Design Concept SRL și numiții Baicu Marin, administrator de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL și SC Vio Top SRL, Besciu Dan, asociat și administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Peter Praher și Josep Horneger, administrator la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh Linz Sucursala București și SC Swietelsky Construcții Feroviare SRL au inițiat și constituit un grup infracțional organizat ce a avut drept scop, obținerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Națională de Căi Ferate și CNADNR), pentru organizarea și derularea unor achiziții publice de lucrări de infrastructură feroviară și rutieră”, se arată în comunicatul DIICOT. 

„Modalitatea de săvârșire a faptelor constă în obținerea de către membrii grupului infracțional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră și feroviară și derularea lor în condiții păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operațiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv din conturile companiilor de stat, în conturile societăților controlate de inculpați, pentru ca în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpați în interes personal, pentru achiziția unor imobile în centrul capitalei sau pentru plata unor vacanțe și cumpărături de lux”, mai spun anchetatorii.

„De asemenea, s-a stabilit faptul că, în perioada 2011-2013 numiții Horpos Alexandru, Horpos Traian și Vameșu Vlad Ionel, în calitate de asociați și administratori ai SC Straco Group SRL, au dispus înregistrarea în contabilitatea societății a unor facturi fiscale emise de SC Activ Invest Construct, administrată de Stancu Sandu, ce atestau operațiuni nereale, aferente executării lucrărilor proiectului Apă Canal Ilfov, cu scopul de a deduce în mod nelegal TVA-ul aferent și de a reduce cuantumul impozitului pe profit și dividende, datorate bugetului de stat”, se menționează în comunicat.

„În baza acestor documente justificative false s-a dispus transferul sumei totale de 14.443.879 lei în conturile SC Activ Invest Construct SRL, sumă care ulterior a fost transferată în conturile unor societăți fantomă și retrasă în numerar de către membrii grupului infracțional organizat”, se mai arată în comunicatul DIICOT.


Procurorii DIICOT au descins în această dimineață la CFR Călători, dar și în alte șase locuri. Este vorba și despre locuințele și birourile unor oameni de afaceri care de-a lungul timpului au avut mai multe contracte cu CFR Călători.

Acest dosar are legătură și cu Dragoș Nedelcu, jurnalistul care a fost arestat în urmă cu două luni pentru infracțiuni de spălare de bani și delapidare.