Sari la conținut

Gabriel Oprea ia profil de candidat. UNPR a prezentat un Plan Politic Național

Salarii mari pentru medici şi profesori, confiscarea averilor ilicite şi sprijin mai mare pentru Republica Moldova. Sunt doar câteva dintre punctele programului lansat de UNPR. Gabriel Oprea susţine că nu s-a consultat cu partenerii de coaliţie, dar că sunt deziderate fireşti care nu pot supăra pe nimeni.

Social-democraţii susţin că nu sunt deranjaţi de manifestările de independenţă ale partenerilor de guvernare.

Sigur că odată cu apropierea alegerilor locale și parlamentare cresc intervențiile în sensul de a discuta noi variante, noi formule de guvernare. Dialogul sigur că naște și dispute și controverse, dar în mod clar dialogul poate veni și cu soluții care atunci când sunt asumate de o formulă guvernamentală ele se și întâmplă. Altfel, rămân doar programe de guvernare ale opoziției”, a comentat Cătălin Nechifor, președintele CJ Suceava.

Analiştii politici spun că UNPR nu va merge, totuşi, pe cont propriu în alegeri, chiar dacă pare că Gabriel Oprea vrea să ia distanţă faţă de PSD şi să aibă proiecte individuale.

Nu cred că îşi permite pe moment un conflict foarte deschis cu oricare dintre cele două părţi. E clar că el nu poate de unul singur să-şi facă partidul să câştige foarte mult, chiar pe listă. Şi atunci va încerca să meargă la negociere. Sunt partide care ştiu sigur că nu au un bazin electoral propriu și care, neavând un program foarte clar, iau de la stânga şi de la dreapta absolut orice, în mod cât se poate de populist şi, în momentul în care au un număr suficient de parlamentari, negociază”, spune politologul Andrei Țărnea.

Preşedintele UNPR spune că va trece la implementarea programului naţional în decembrie, anul acesta.  

 Planul lui Gabriel Oprea

DECLARAȚIE DE PRESĂ

„UNPR lansează astăzi spre dezbatere în spațiul public 5 teme majore din Planul Politic Național „Siguranță și Prosperitate pentru România”. Acest document lansat și asumat de UNPR abordează subiecte extrem de importante pentru societate și definitorii pentru noi ca partid.

Am spus mereu că UNPR este partidul interesului național. Iar interesul național înseamnă siguranță și prosperitate pentru România. Când vorbim despre siguranță, ne referim la siguranța publică, la siguranța locului de muncă, la siguranța zilei de mâine, dar și la siguranța și securitatea României. Când vorbim despre prosperitate, ne referim la prosperitatea țării, dar și a fiecărei familii în parte.

Cele cinci teme de interes major din Planul Politic Național “Siguranță și Prosperitate pentru România”, sunt: renașterea națională, funcționarea statului, rolul României în lume, funcționarea economiei și noul stat social. La aproape 100 de ani de la Unirea din 1918 consider că suntem obligați să definim o viziune pe termen lung pentru România.

UNPR își asumă această misiune și invită toate partidele la un dialog onest pe aceste teme. România are nevoie de măsuri coerente și consecvente care să depășească orizontul unui mandat de 4 ani. Pentru noi, Planul Politic Național Siguranță și Prosperitate pentru România este punctul de plecare în aceste discuții. Prin urmare, voi prezenta viziunea UNPR pe fiecare dintre temele menționate.

1. RENAȘTAREA NAȚIONALĂ privește restabilirea echilibrului demografic, având totodată și o componentă identitară atât pe relația cu românii din țară, cât și pe relația cu românii din diaspora.

UNPR consideră că renașterea națională este strâns legată de valorile familiei. Familia trebuie să fie în centrul tuturor preocupărilor clasei politice. Munca, solidaritatea, iubirea de țară și de semeni, credința, toate se învață în familie. Siguranța și prosperitatea sunt mai valoroase când benefciarul direct este familia. Și nu în ultimul rând, familia este garanția păstrării identității naționale.

Prin urmare ceea ce propunem nou pe scena politică este guvernarea orientată spre familii și nu spre indivizi. Familia trebuie să fie principalul beneficiar al politicilor guvernamentale, iar acest lucru trebuie să se regăsească în toate domeniile administrate public.

Ca măsuri concrete, renașterea națională presupune susținerea familiilor cu copii nu atât prin stimulente directe, cât prin servicii publice de calitate care să răspundă nevoilor reale pe care le au părinții.

De exemplu, propunem creșterea numărului de creșe publice care să poată îngriji copiii începând de la vârsta de un an, atunci când mamele se reîntorc la muncă; propunem extinderea programelor de tip școală după școală gratuite, până la ora 18.00, pentru armonizarea programului elevilor cu programul părinților.

 Tot pe direcția renașterii naționale, pe relația cu diaspora, trebuie să ne uităm mai bine la nevoile reale pe care le au familiile de români din afara granițelor. Se cheltuie prea mulți bani pe festivaluri folclorice și expozitii de artă, în loc ca unele din aceste fonduri să fie cheltuite pentru școli sau măcar cursuri de istoria românilor și de limba română.

2. Cea de-a doua temă pe care o supunem dezbaterii este FUNCȚIONAREA STATULUI. Trebuie să fim conștienți că suntem departe de ceea ce-și doresc românii de la statul român. Educația și sănătatea sunt gratuite doar pe hârtie, iar administrația publică, deși supradimensionată, nu îndeplinește cerințele în ceea ce privește competența și eficiența.

Ca măsuri concrete, vizăm evident o creștere a salariilor în sistemul public. Însă trebuie să fim conștienți că aceste salarii nu sunt sustenabile fără o reorganizare a sistemului public. De asemenea, trebuie să fim conștienți că majorarea salariilor nu va duce de la sine la o îmbunătățire a serviciilor publice.

Administrația produce astăzi prea multe hârtii și prea puține soluții. Trebuie să aducem în sistem avantajele evoluțiilor tehnologice, trebuie să recompensăm competența și, mai ales, să regândim toate procesele administrative astfel încât serviciile oferite să se ridice la nivelul așteptărilor.

De asemenea, un alt set de măsuri trebuie să ducă la o separare a apelor între sistemul public și cel privat, mai ales în domeniile sănătate și educație. Astăzi, atât profesorii cât și medicii, sunt nevoiți, din cauza salariilor mici, să își ia jumătate de normă și în sistemul privat. Însă lucrurile nu pot funcționa eficient așa.

Între sistemul public și cel privat trebuie să existe competiție reală și nu o complicitate. Reforma în educație și sănătate trebuie să însemne un salariu aproape dublu pentru profesori și medici.

 În egală măsură, trebuie să însemne profesori și medici care 8 ore pe zi sunt efectiv la cursuri și, respectiv, în spital.

3. O altă temă majoră este ROLUL ROMÂNIEI ÎN LUME.

UNPR consideră că România trebuie să-și asume mai clar destinul său istoric în regiune, în special pe relația cu Republica Moldova.

Principala misiune pe care o avem este aceea de a semnala și de a explica întregii comunități internaționale și în special partenerilor noștri, importanța pe care Moldova o are în evoluțiile geo-politice din regiune.

Suntem membri NATO, suntem parteneri de încredere și ne-am câștigat pe merit dreptul de a vorbi cu o voce mai puternică în spațiul internațional.

Astăzi trebuie să ne asumăm și beneficiile locului pe care îl ocupăm în angrenajul euro-atlantic. Singurul parcurs realist pentru Republica Moldova este cel spre Uniunea Europeană și spre NATO. Iar România trebuie să se implice cu toată forța și cu toată energia ca un astfel de parcurs să devină realitate.     

4. FUNCȚIONAREA ECONOMIEI este o altă temă vitală pentru România. Viziunea pe care ne-o asumăm este consolidarea competitivității economice naționale, ținând cont de atuurile și oportunitățile pe care le avem ca țară.

Sunt astfel cinci pârghii pe care le putem acționa în beneficiul României: un cod fiscal care să încurajeze investițiile, facilități pentru încurajarea capitalului românesc, protejarea resursei umane înalt calificate, agricultura și dezvoltarea transporturilor.

Toate partidele au vorbit până acum despre aceste subiecte. Însă ceea ce UNPR vrea să aducă nou este o asumare clară, tranșantă a interesului național în economie.

Nu este normal ca multinaționalele să fie mai protejate în România decât sunt IMM-urile cu capital autohton.

Nu este normal ca un străin să poată cumpăra terenuri mai ușor decât poate cumpăra un agricultor român.

Nu este normal să ne complacem într-o economie de consum și să tolerăm exportul de resurse și importul de produse finite.

Suntem o țară europeană, dar să nu încercăm să fim mai europeni decât alte țări din Uniunea Europeană. De exemplu, Franța are politici draconice când vine vorba despre vânzarea terenurilor către străini. Germania are instrumente extrem de eficiente în a-și susține IMM-urile cu capital autohton. Nu văd de ce România ar trebui să rămână naivul Europei. Trebuie să cădem cu toții de acord că apărarea intereselor economice naționale este vitală și că România trebuie să învețe să mai spună și NU în fața intereselor altora.

5. Cea de-a cincea temă este legată de NOUL STAT SOCIAL. Accentul trebuie să se extindă treptat dinspre protecția de natură materială, adică de la ajutoarele sociale, către protecția de natură juridică, în relațiile de muncă și în relațiile de natură comercială.

Măsurile pe această direcție vizează restabilirea echilibrului acolo unde el a fost rupt în anii tranziției. Concret, trebuie restabilit echilibrul între angajați și angajatori, între consumatorii și furnizorii de utilități, între cei cu venituri foarte mari și cei cu venituri foarte mici.

Astfel, susținem taxarea suplimentară a marilor averi și a profiturilor excepționale, susținem ca amenzile să fie proporționale cu cifra de afaceri și susținem ca instituțiile să vegheze cu mai multă atenție la modul în care multinaționalele respectă legislația muncii.

Consider că vremea în care România era țara tuturor posibilităților a trecut. Astăzi România trebuie să fie țara tuturor cetățenilor ei.

Cele cinci teme pe care le propunem sub titlul „Siguranța și Prosperitatea României” au la bază viziunea UNPR despre interesul național, despre valorile familiei și despre valorile naționale. Știu că urmează un an electoral în care partidele vor propune proiecte și soluții.

Însă îmi doresc ca această bază de discuție pe care UNPR o lansează astăzi să încurajeze soluțiile responsabile și să descurajeze populismul. Indiferent de partidul din care facem parte, avem aceeași obligație față de Români și față de România.

UNPR își va asuma în continuare rolul de punte de dialog în politica românească și va face tot posibilul ca partidele parlamentare să ajungă la consens pe cele mai importante teme pentru viitor.

Sper să găsim aceeași bună-credință din partea partenerilor și, mai ales, îmi doresc ca întreaga societate să participe la formularea soluțiilor pe care clasa politică să și le asume de acum înainte”.