Sari la conținut
News Alert

Anchetă după acuzații de discriminare la școală a unui copil cu sindrom Down

Profesoara acuzată de discriminare este şi mama unuia dintre colegii băiatului care suferă de sindrom Down. După ce au apărut primele acuzaţii, aceasta a susţinut, într-o şedinţă cu părinţii, că nu a făcut decât să-i explice propriului copil că unul dintre elevii din clasă este bolnav.

I-am explicat, i-am spus din prima zi, faţa mongoloidă face ca limba lui să fie mai mare şi nu are cum să o ţină în gură, i-am explicat că Andrei nu se poate controla!”, este auzită profesoara într-o înregistrare.

Unii dintre părinţii celorlalţi colegi ai băiatului sunt de partea profesoarei: „Acest copil stătea cu limba afară şi mie îmi este scârbă şi în tramvai să văd aşa ceva...”  - înregistrare audio din sedinţă, discuţie dintre profesoara de Geografie, părinţii altor copii din clasă și tatăl copilului.

Alţi părinţi înţeleg că baiatul se află într-o situaţie specială.

Eu îl ştiu pe Andrei şi e băiat cuminte. Copiii sunt obraznici în clasa aia. Vor să îl dea afară din clasă”, spune părintele unui copil din clasa lui Andrei

Înregistrarea discuţiei din şedinţa cu părinţii a stat la baza dosarului cu care Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi a sesizat Consiliul pentru combaterea discriminării.

„Doamna profesor recunoaşte că a făcut această afirmaţie, că îi este scârbă de Andrei, în faţa anumitor persoane”, spune Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.

Un document foarte important în dosar este avizul pe care băiatul l-a primit de la specialiştii în asistenţă educaţională. Aceştia consideră că, în ciuda handicapului său, poate urma cursurile unei şcoli normale.

L-am trimis în învăţământul de masă, chiar dacă el are deficienţa de care aţi aflat, dar cu profesori de sprijin, servicii logopedice şi consiliere psihopedagocică”, a declarat Liliana Tincu, directorul Centrului Județean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Botoşani.

S-a integrat foarte bine, copiii au început să relaţioneze din ce în ce mai bine. Chiar a acumulat cunoştinţe şi a progresat”, spune Constanţa Puianu, fosta învăţătoare a lui Andrei.

Psihologii care îl monitorizează spun că progresele băiatului au încetat odată cu trecerea în clasa a cincea.

Ne lovim de percepţii ale profesorilor, ale învăţătorilor, alte ori părinţii copiilor din clasa respectivă refuză integrarea copilului cu orice formă de dizabilitate. Cred că profesorul trebuie să fie în primul rând informat”, spune Cristina Costescu, psiholog.

Profesoara acuzată de discriminare este şi inspector şcolar. La sfârşitul anului trecut, după primele reclamaţii ale părinţilor, Inspectoratul Judeţean a considerat cazul neconcludent. Acum, ancheta va fi redeschisă. Profesoara de Geografie nu a putut fi găsită pentru a răspunde acuzaţiilor.

Citiți și:
Profesoară acuzată că discriminează un elev cu sindrom Down