Sari la conținut

Călătorii periculoase cu microbuzele, pe ruta București-Ilfov

Maşini vechi, defecte şi şoferi interesaţi doar de banii pe care îi încasează, nu şi de siguranţa călătorilor. Se întâmplă în fiecare zi pe rutele din judeţul Ilfov. Maşinile care circulă în regim de maxi taxi opresc după bunul plac al şoferilor, fără să ţină cont de staţii, şi merg cu viteză redusă, la vânătoare de noi clienţi, în timp ce în spatele lor se formează cozi kilometrice.

Șofer microbuz: Maşina mea e un autobuz şi s-a defectat şi a zis să fac o cursă cu asta.

Reporter: Dar dacă nu e legal?

Șofer microbuz: Am văzut prea târziu că nu are ITP.

Reporter: Transportaţi oameni în fiecare zi în condiţiile astea?

Șofer microbuz: Dar nu cu maşina asta.

Reporter: Dar astăzi cu maşina asta.

Șofer microbuz: A fost o cursă până repară maşina.

Reporter: E ruginită, e... De când nu are ITP?

Șofer microbuz: Nu ştiu exact, merg să văd la...

Microbuzul condus de acest şofer este un pericol public. Într-una din călătoriile pe ruta Tunari - Pipera a fost oprit de inspectorii Ministerului Transporturilor şi şoferul amendat cu 6.000 de lei. Maşina nu are de luni bune inspecţia tehnică valabilă. Cauciucurile sunt uzate, uşile nu se închid cum trebuie, tabla este ruginită, iar oglinda pe care şoferul ar trebui să o folosească atunci când se află în trafic este legată cu sârmă.

Ne-am propus ca timp o o oră să urmărim aceste de maşini care transportă călători pe ruta Tunari - Pipera din judeţul Ilfov.

- Să fii atent, acum, când face dreapta, să-i vezi uşa deschisă. Uşa e ruptă.

Toate microbuzele pe care le-am filmat au în comun câteva lucruri: circulă cu viteză mică şi opresc de foarte multe ori.

Pe o distanţă de doar doi kilometri, autobuzul din imagine a oprit de şapte ori că să lase călători sau să ia oameni de pe marginea drumului. Legea le permite şoferilor să meargă cu viteză redusă, chiar dacă în spatele lor se formează coloane de maşini, dar îi obligă să oprească doar în staţii. Nimeni nu ţine însă cont de asta.

Șofer: Oprim, că aşa vor călătorii.

Reporter: Nu există nişte reguli? Nu opriţi doar în staţie?

Șofer: Urma să ne facă nişte staţii fixe...

Reporter: Sunt staţii!

Șofer: Sunt staţii, dar încă nu s-a fixat. Nu ne-a anunţat nimeni că trebuie să oprim doar în staţii.

Reporter: Nu există o lege care să vă spună să opriţi doar în staţie? Dumneavoastră aţi oprit din sută în sută de metri.

Șofer: Regimul de maxi-taxi este să iei călătorul de unde vrea să urce şi să-l laşi unde vrea să coboare.

Continuăm drumul spre Bucureşti. La intrarea în oraş, în cartierul Băneasa, un alt microbuz cu probleme. E ruginit, iar şoferul se chinuie să ţină volanul cu coatele în timp ce numără banii, fără să ţină cont că pune în pericol viaţa călătorilor.

De la începutul anului, poliţiştii din Ilfov au dat 600 de amenzi şoferilor de microbuz şi firmelor de transport.

În mare parte, sancţiunile s-au aplicat pentru transportul mai multor persoane decât numărul de scaune înscrise în certificatul de înmatriculare, utilizarea telefonului mobil, oprire în alte locuri decât staţiile special amenajate, neeliberarea biletelor, dar şi defecţiuni tehnice”, declară Ionuţ Lepădatu, Poliţia Rutieră Ilfov.

Accidentele produse din cauza şoferilor de maxi taxi din Ilfov au ucis 13 oameni de la începutul anului.