Sari la conținut

Clienții cu credite în franci elvețieni cer ajutorul Parlamentului

Nicio bancă nu a luat în calcul propunerea noastră, doar unele au venit cu soluţia lor, nenegociabilă. Ca şi la început, când au semnat contractele de credit şi nu au negociat, nici acum nu au negociat”, a afirmat Cătălin Voivozeanu, unul dintre reprezentanţii Grupului Clienţilor cu Credite în CHF.

Acesta a arătat că instituţiile de credit nu au fost de acord ca reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor să participe la negocieri, la sediul acesteia, acceptând întâlnirile doar la sediile proprii.

Voivozeanu a precizat că, în curând, asociația pe care o reprezintă își va îndrepta atenţia către Parlament pentru o lege în acest sens. Un memoriu a fost depus la Guvern, Parlament şi la Ministerul Finanţelor.

Singura bancă, pe lângă Banca Transilvania, care a propus o ofertă concretă de conversie a creditelor în lei a fost Raiffeisen Bank, cu o marjă de 3% adăugată la indicele ROBOR la trei luni, însă fără a negocia pe marginea ofertei.

La rândul său, OTP Bank, care iniţial a refuzat întâlnirile cu reprezentanții clienților, a participat la două runde de discuţii, susţinând că a luat demersul asociaţiei în serios. Conducerea băncii le-a promis participanţilor la negocieri că va înainta până la începutul toamnei o ofertă clienţilor cu credite în CHF, care va include un discount la sold şi la marja de dobândă, ofertă oarecum similară cu cea a Băncii Transilvania pentru debitorii Volksbank.

De altfel, doar Volksbank şi OTP au fost reprezentate la discuţii de conducerea executivă a băncii, pentru restul participând reprezentanţi la nivel de direcţii, în special cea juridică.

Celelalte instituţii de credit implicate, respectiv BancPost, Banca Românească, Credit Europe Bank şi Piraeus Bank, nu au prezentat nicio ofertă concretă şi nici nu au acceptat propunerile celor două asociații.

Reprezentanţii debitorilor în CHF spun că singura variantă fezabilă rămâne adoptarea unei legi care să rezolve situaţia, întrucât s-a demonstrat că băncile sunt inflexibile şi nu se întâlnesc cu clienţii la mijlocul drumului, ca să împartă povara costurilor, aşa cum a recomandat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.