Sari la conținut

Experiment: Un cocktail de E-uri în meniul zilnic

Semipreparatele de pe rafturile magazinelor pot fi gătite rapid şi sunt şi gustoase. Aromă este însă una sintetică. Pentru că sunt ieftine şi nu vor să piardă timp în bucătărie, românii le cumpără chiar dacă sunt pline de aditivi. Aşa că în era vitezei, micul dejun nu mai este demult o sursă de fibre şi minerale care îi ajută să înceapă ziua în forţă.

Chiar şi pentru un mic dejun cald ne gândim la crenvurşti, haideţi să vedem, dacă ne uităm pe etichetă avem pe lângă carne, chiar 35 la sută, slănină, grăsime, pui avem polifosfații, care din păcate perturbă absorbţia calciului în organism!”, a spus Catrinel Macovei, nutriţionist.

Nutriţioniştii atrag atenţia că cel mai periculos aditiv este glutamatul de sodiu. Denumit şi al cincilea gust el dă o aromă specifică alimentelor procesate. Organismul se obişnuieşte repede cu el, iar produsele naturale ni se par apoi fade. Găsim E-uri din plin în crenvurşti, salam sau brânză topită. Nici pâinea nu este la fel de sănătoasă ca cea pregătită în casă. Aşa că am trecut deja în meniul de dimineaţă 33 de aditivi. A trebuit doar să desfacem ambalajul şi să aşezăm mâncarea în farfurie. În tot acest timp, pregătirea unui mic dejun sănătos durează doar 15 minute. „Am aici mai multe legume, mai multe sortimente de roşii. La micul dejun poţi mânca două ouă. Ai nevoie de lipide şi glucide pentru a începe dimineaţă în forţă”, a spus bucătarul David Contant.

Continuăm experimentul nostru cu masa de prânz. În acest caz, E-urile se ascund în multe dintre produsele care par sănătoase.

Putem strica toată sănătatea şi plăcerea unei salate cu un dressing plin de conservanţi cum sunt maionezele luate de pe raft sau putem apela la o salată de murături la borcan. Să vedem ce conţine. Şi aici putem avea suprize pe care le putem depista citind eticheta. De exemplu, o salată de sfeclă, pe lângă sfeclă, oţet, sare, are zahăr şi supriză are şi zaharină”, a spus nutriționistul.

Acestea sunt doar câteva din garniturile unui meniu copios care include cârnaţi, fasole la conservă şi deşert. Prânzul mai aduce încă cel puţin 50 de aditivi în farfuriile românilor. Însă, pentru că valoarea nutritivă a semipreparatelor este mică, senzaţia de foame reapare la scurt timp chiar dacă organismul primeşte multă mâncare. Alternativă - un piept de pui cu legume. Totul este gata în doar 15 minute. „Pun legumele peste pieptul de pui pregătit într-o tigaie. Totul se prăjeşte repede, iar legumele sunt crocante şi pline de vitamine”, a spus David Contant. La cină, supa la plic este de departe cea mai simplă alegere.

„Sunt 5 E-uri şi potenţiatori de aromă”, a spus Catrinel Macovei, nutriţionist. Nici pastele cu carne şi caşcaval nu sunt mai sănătoase. Însă cina este ceva mai săracă în E-uri, doar 13. Şi în acest caz, mai ieftine şi mai sănătoase sunt produsele proaspete.

Ingredientul principal este şalăul, este pește din Dunăre. De pe listă nu lipsesc legumele - vânătă românescă, ardei, roşie, toate sunt din grădină”, a mai spus bucătarul David Contant.

Problemele apar, spun nutriţioniştii când mâncăm cel puţin două produse care conţin aceiaşi aditivi alimentari, chiar dacă ei sunt aprobaţi de Uniunea Europeană. Depăşim astfel doză zilnică permisă. „Toată alimentaţia această bogată în produse, alimente procesate sau semiprocesate, poate duce la o stare generală de oboseală, la alergii şi alte manifestări alergice, astm, eczeme, dermatite, la cefalee, la adhd la copii şi o lipsa de concentrare şi la tulburări de dezvoltare osoasă”, a spus Catrinel Macovei, nutriţionist.

9 din 10 români spun că alimentele nesănătoase sunt mai ieftine. În tot acest timp, trei sferturi din venitul unei familii se duce pe mâncare.

Pe aceeași temă