Sari la conținut

Noi etichete. Comisie: S-a introdus ideea "lapte natural" 

Fabricile de lactate vor mai avea cel puţin trei luni la dispoziţie să îşi modifice ambalajele. Dar, după ce legea adoptată astăzi în Camera Deputaţilor va intra în vigoare, etichetele laptelui, brânzeturilor sau untului vor conţine mult mai multe informaţii.

Nini Sapunaru, preşedintele Comisiei de Agricultură: „Indicarea pe etichetă a procentului de lapte praf pe care îl conţine sau menţinunea că nu conţine lapte praf. De asemenea în comisie s-a introdus ideea lapte natural, adica produs din lapte 100% materie primă, de asemenea s-a menţionat ideea de lapte românesc, lapte provenit 100% din fermele din România”.

Potrivit unor date ale Consiliului Concurenţei, 63% din laptele vândut în supermarketuri şi hipermarketuri e românesc, iar 36% provine din alte ţări ale Uniunii Europene. Deputaţii vor însă o cotă de piaţă mai mare pentru laptele românesc şi speră că fabricile de procesare vor lucra mai mult cu fermierii locali ca să poată folosi în continuare marca Made in Romania pe etichete.

Ioan Munteanu Munteanu, deputat PSD: „Totodată se face şi protecţia consumatorului din România. Membrii comisiei pentru agricultura am decis să continuăm astfel de legi şi cu alte produse agro-alimentare româneşti”.

Un studiu publicat anul trecut arată că 89% dintre consumatori preferă să cumpere alimente româneşti, iar trei sferturi spun că magazinele ar trebui să vândă produse autohtone chiar dacă sunt mai scumpe. Totuşi, când vine vorba de preţ, realitatea de pe teren nu se potriveşte mereu cu cea din studii.

Faptul că populaţia a început să cumpere produse de o calitate mai bună abia după ce a scăzut taxa pe valoare adăugată, atâa că preţul continuă să joace un rol esenţial în comportamentul de consum. Valuri ceva mai mari ar putea produce în schimb obligativitatea menţionării cantităţilor de lapte praf folosit în produsele lactate. Anul trecut patronatele apărau laptele praf despre care spuneau că este doar lapte obişnuit fără apa, mai uşor de conservat. Reprezentanţii industriei lactatelor susţineau atunci că lipsa de informare dă naştere unor psihoze nejustificate.