Sari la conținut

Racordarea la utilităţi, coşmar pentru români. ANRE promite că situația se va schimba

În loc de o săptămână, cât ar dura montarea stâlpilor de tensiune, a cablului şi contorului, racordarea la reţea durează, în medie, 182 de zile. Iar costurile se ridică la aproape 54.000 de dolari pentru o firmă, potrivit unei analize a Băncii Mondiale. 

Aceleaşi companii de distribuţie din România, E.ON, Enel sau CEZ, îşi racordează însă clienţii din vestul Europei de peste şase ori mai repede şi cu costuri de peste 11 ori mai mici. Un exemplu găsim în Cehia.

Ca să racordeze consumatorul final, companiile de distribuţie fac inspecţii la solicitant, emit acorduri tehnice, proiectează şi aprobă contractul. În total peste 80 de zile de analize şi avize. O procedură la fel de birocratică implică şi avizele de la autorităţile locale. Trebuie obţinute autorizaţii de construire şi lucrări, inclusiv de la mediu şi compania de Drumuri şi autostrăzi. Alte hârtii trebuie să fie semnate de furnizorul de utilităţi şi firmele care fac montajul instalaţiei din locuinţă.

Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE: „În acest moment există termene care se întind până la 270 de zile. Noi încercăm să le restrângem până la 90 de zile cât este timpul necesar obţinerii avizelor de teren, plus lucrări efectuate în lucrări de urgenţă. Poate să ducă până la 120 de zile”.

Peste 300.000 de reclamaţii primeşte anual Autoritatea de Reglementare de la consumatorii nemulţumiţi de greutatea cu care merg aceste lucrări. Furnizorii fac o recomandare în plus: cu cât casa ori compania sunt mai îndepărtate, cu atât racordarea la utilităţi durează mai mult şi poate depăşi un an. Companiile de distribuţie fac lucrări cu prioritate acolo unde au planificate investiţii, iar acestea au fost recunoscute în tarife de ANRE.

Mihai Vilt, director companie de furnizare gaze naturale: „Orice extindere pentru un consumator izolat trebuie aprobată de ANRE, trebuie ca operatorul de distribuţie să transfere acest cost către consumator pentru că nu este o investiţie aprobată, deci e un proces de durată”.

O altă autoritate, Consiliul Concurenţei, a spus că unele firme de distribuţie, în virtutea monopolului de care se bucură, majorează și cu 100% pe an tarifele practicate pentru conectarea și deconectarea de la rețea, emiterea de avize, montări și demontări de contoare sau citiri de contoare la cererea clienților. O soluţie ar fi reglementarea acestor tarife, recomandă Consiliul Concurenţei.

Silvia Vlăsceanu, director executiv Asociaţia Companiilor de Utilităţi: „Dacă chiar simţim nevoie ca toate pieţele să le reglementăm...nu ştiu dacă asta e soluţia să avem pieţe funcţionale”.

Potrivit ANRE, de acum înainte, firma care nu răspunde la o solicitare de racordare în termen de cel mult 60 de zile, va plăti o compensaţie în bani chiar solicitantului.