Sari la conținut

Sindicalist: Autobuze cu ITP-ul măsluit și cu anvelope uzate. Reacția conducerii RATB

Șoferii Regiei de Transport Public din București spun că unele maşini au anvelopele atât de uzate încât au ajuns ca o coală de hârtie, iar altele au probleme cu frânele sau direcţia. Şi mai grav, susţin sindicaliştii, avizele tehnice ar fi măsluite. Directorul RATB îşi contrazice angajaţii: vehiculele sunt sigure pentru călători, relatează Digi24.

„Mi-am permis să fac o aroganţă. Priviţi şi dumneavoastră ce cauciucuri are acest troleibuz pe partea dreapta, faţă. Haideţi să ne uităm şi pe partea stângă, tot faţă, să vedem”, spune șoferul RATB care a filmat și postat pe internet imaginile.

Bărbatul spune că, atunci când le-au văzut, oficialii regiei de transport public au dispus înlocuirea anvelopelor uzate, dar şi cercetarea lui disciplinară pentru că a divulgat public situaţia.

„Am depistat în traseu, la capăt de linie, la Baicului, un troleibuz care avea cauciucurile sub limita de circulaţie. Am aici un convocator de cercetare disciplinară că am dat în presă aceste probleme grave cu care ne confruntăm. Trebuie să mă sancţioneze disciplinar. (Pentru că aţi filmat anvelopele?) Da, da, da! Pentru că-i dau în primire, mai pe româneşte, spune Valer Ciobănescu, şofer RATB.

Nu sunt singurele probleme. Alţi şoferi spun că sunt maşini care au rămas fără frâne sau au probleme la sistemul de direcţie, iar în garaje nu se găsesc piese de schimb.

„Sunt multe anvelope uzate, vedem! Depinde de garaj, depinde de fiecare şef de atelier, de şeful de garaj, cum se... De banii de care dispunem. Piesele de schimb sunt rare! Se cârpeşte! Anvelopele? Nu prea sunt”, spun șoferii.

Aceștia povestesc că li s-a întâmplat și să rămână fără frâne pe traseu.

În urmă cu doi ani, Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului a amendat regia cu 150.000 de lei pentru condiţii improprii de transport şi anvelope uzate sub limita admisă, de 4 milimetri. Şoferul care a filmat troleibuzul cu anvelopele tocite precum coala de hârtie este şi lider de sindicat şi dezvăluie o altă neregulă gravă: unele inspecţii tehnice periodice ar fi măsluite.

De multe ori se iau piese şi de pe cele care circulă, să se pună pe cele care urmează să dea ITP-ul, Inspecţia Tehnică Periodică, care se face din şase în şase luni. Şi după aceea se descompletează înapoi şi se pun piesele bune pe cele de la care s-a descompletat. Şi cele care au rămas cu ITP-ul luat, rămân deja cu problemele pe care le-au avut”, spune Valer Ciobănescu - lider sindical RATB.

Călătorii sunt asfel expuşi pericolelor, spun şoferii RATB.

„Dacă vă uitaţi la toate maşinile... Au uşile rupte, podelele dacă te laşi unul mai greu, se duce jos. Nu-i o plăcere. Dar trebuie să mergi neapărat. Dacă n-ai maşină, ce să faci?”, spun șoferii.

Directorul general al RATB dă însă asigurări că mijloacele de transport ale regiei sunt sigure!

„Nu avem probleme cu anvelopele, nici cu piesele de schimb! Părerile sunt ale unor oameni care nu au pregătirea necesară ca să-şi dea cu părerea. Probabil”, spune Adrian Mihail - directorul general al RATB.

Reprezentanţii Comisiei de Transporturi din Primăria Capitalei admit însă că autobuzele şi troilebuzele sunt depăşite tehnic.

„Pot pune astfel în pericol circulaţia, dar şi siguranţa călătorilor. Nu înţeleg de ce se amână această decizie de a demara o dată achiziţia de noi autobuze şi troleibuze în Bucureşti”, spune Ciprian Ciucu, consilier general al Capitalei.

Primarul General al Capitalei a anunţat vrea să cumpere, anul acesta, o sută de autobuze noi. Necesarul regiei este însă de cel puţin patru ori mai mare, susţin sindicaliştii.

RATB a cumpărat 1000 de autobuze în urmă cu opt ani.