Sari la conținut

Sulina ar putea rămâne izolată de Tulcea până la primăvară

Remorcherul Perseus, unica speranţă a traficului pe Dunăre pe timp de iarnă, riscă să rămână în dană. Singurul spărgător de gheaţă de pe Dunărea maritimă are nevoie de reparaţii capitale. Niciun investitor nu s-a prezentat însă la licitaţie, din cauza sumei mici puse la dispoziţie de Guvern pentru reparaţii. În lipsa acestui vas şi în condiţii de iarnă grea, Sulina ar putea rămâne izolată de Tulcea până la primăvară.

Astfel de imagini ar putea rămâne o amintire. Nava e acum ancorată în dana Portului Galaţi. Comandantul spărgătorului Perseus spune că, din cauza uzurii fizice şi morale a echipamentelor navei, misiunea sa este tot mai grea, de la o iarnă la alta.

Petrică Frăţişa, comandantul navei Perseus: „E foarte învechit, el are în jur de 30 de ani şi vă daţi seama că nu totul funcţionează aşa cum trebuie, e tehnologie veche din Est şi trebuie neaparat înlocuită.”

Acum 27 de ani, nava Perseus a fost lansată la apă în Şantierul Naval de la Brăila. Astăzi, vasul este menţinut pe linia de plutire doar de eforturile specialiştilor Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos şi de marinarii de la bord. Piesele de schimb se găsesc tot mai greu.

Adrian Maftei, şef mecanic nava Perseus: „Spargerea gheţii nu este ca o plimbare, o croazieră pe Dunăre. Mai apar probleme mari şi atunci suntem nevoiţi să oprim nava şi să rezolvăm problema.”

Iarna trecută, Perseus a acţionat aproape o lună şi jumătate la spargerea gheţii şi a avut mai multe probleme tehnice. Lucrările de reparaţie au costat aproape 150.000 de euro, bani pe care AFDJ Galaţi nu i-ar mai cheltui dacă nava ar intra într-un proces amplu de modernizare.

Nava Perseus are un echipaj de 20 de oameni. Motoarele ambarcaţiunii dezvoltă nu mai puţin de 6.600 de cai putere.

În acest an, Guvernul a aprobat suma de 8,4 milione de euro pentru re-motorizarea navei, însă la licitaţia din 21 septembrie nu s-a prezentant niciun ofertant.

Dorian Dumitru, director AFDJ Galaţi: „Majoritatea au spus că volumul de lucrări este mare, volumul din caietul de sarcini faţă de valoarea care o avem noi alocată. Dacă în varianta reluării procedurii de achiziţie publică nu vor avea iar... nu vor fi oferte atunci suntem nevoiţi să mergem să cerem actualizarea valorii devizului de lucrări.”

Un împingător este în producţie chiar acum în şantierul Naval Damen din Galaţi, însă el nu va sparge gheaţa de pe Dunăre. Nava va fi gata în 2019, şi se va duce tocmai în Australia.