Sari la conținut
News Alert

Autostrada care a avansat cu 4% într-un an întreg

Lucrările la cel de-al patrulea lot din autostrada Lugoj Deva, aflat în lucru la asfaltatorul Dorinel Umbrărescu, au avansat cu 4% în ultimul an. Lotul, început acum patru ani, va fi gata, în actualul ritm, în alți zece ani.

6-dorinel-umbrarescu-mfax

Ministerul Transporturilor susține că a deblocat situația pe lotul 4, aflat în lucru la asfaltatorul Dorinel Umbrărescu (foto)

La cinci ani după ce Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR, actuală Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR) a semnat contractul de 419 milioane lei cu firmele Tehnostrade-Spedition UMB pentru execuția celor 22 de kilometri ai celui de-al patrulea lor din autostrada Lugoj – Deva, lucrările nu numai că nu sunt încheiate dar par a avansa în pas de melc.

În ultimul an, proiectul a înregistrat un progres fizic de doar 4%, ceea ce înseamnă că în ritmul anual autostrada ar fi gata de abia în zece ani. Potrivit datelor oficiale, dacă la începutul anului trecut stadiul lucrărilor era de 44,03%, acum acesta este de 48,3%. Stadiul apare într-un raport realizat luna trecută de către CNAIR pentru uzul ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.

Autostrada pare îngropată de probleme. Însă, într-un comunicat de presă emis recent de către Ministerul Transporturilor, se spune că autorizația de construire a fost emisă. În curând, antreprenorul va primi ordinul de începere a lucrărilor, spune ministerul

”A fost emisă Autorizația de Construire (AC) pentru lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva, parte integrantă a Coridorului IV Pan European. Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva are o lungime de 22,653 km. Traseul său traversează teritoriile administrative ale comunelor Gurasada, Ilia, Brănișca și Șoimuș din județul Hunedoara. Lucrările autorizate cuprind și lucrările executate în anul 2015 fără autorizație de construire care, prin aplicarea prevederilor OUG nr 7/2016, au fost expertizate și declarate conforme cu proiectul tehnic, și menținute prin aprobarea Ordinului de ministru nr. 288/2.03.2017”, spune Ministerul Transporturilor.

Nu este clar însă dacă AC menționată privește întregul lot sau doar câțiva kilometri ai acestuia. Situația realizată de CNAIR în 13 februarie enumera numeroase probleme care afectează lucrările și pași procedurali complicați care, puțin probabil, nu au putut fi parcurși într-o lună.

Spre exemplu, în cazul secțiunii km 77 - km 88, prima problemă era lipsa AC pentru exproprierile suplimentare. Documentul menționa că pentru obținerea acesteia este necesară avizarea și analiza unei expertize tehnice realizată de constructor în cadrul companiei. Termenul final de soluționare era 31 martie 2017.

Pentru obținerea AC antreprenorul era obligat să transmită companiei și documentația tehnică necesară. Nici pe următoarele două secțiuni, respectiv C și D, situația nu era mai simplă acum o lună. Problemele erau identice iar eliberarea AC era prevăzută pentru finele acestei luni.

Pe secțiunile următoare situația era chiar mai complicată. Una dintre problemele sesizate ministrului Cuc era afectarea stabilității terenului în zona carierei Carpat Agregate. Pentru soluționarea acesteia CNAIR atenționa că se impune o expertiză în zona km 83-84 pentru relocarea unui stâlp Transelectrica la linia de 400 de kV și avizarea expertizei. Termenul trecut în situația ministerială era iunie 2017.

Probleme similare existau și în zona peșterii cu lilieci din localitatea Șoimuș. Pentru obținerea AC, CNAIR a menționat inclusiv ”o relocare a peșterii cu lilieci” (de fapt relocare a liliecilor din peșteră – n.red.). În acest caz CNAIR a prezentat termen de soluționare iunie 2017 pentru soluționarea problemei.

Acordarea AC de către Ministerul Transporturilor arată însă că toate aceste probleme au fost soluționate, în doar o lună de când au fost prezentate ministrului Răzvan Cuc.

”Ministerul Transporturilor se va implica în mod direct în monitorizarea permanentă a lucrărilor derulate pe sectoarele de autostradă, astfel încât să fie respectate termenele asumate pentru punerea acestora în circulație”, au spus oficialii ministerului joi.

Deblocarea situației nu a fost confirmată vineri de către constructorul celui de-al patrulea lot, Dorinel Umbrărescu, patronul firmelor Tehnostrade- Spedition UMB, acesta neputând fi contactat telefonic.