Sari la conținut

Business Club. Cupa Mondială a mărcilor: Adidas contra Nike

Adidas porneşte cu un mare avantaj - e sponsorul oficial al Campionatului Mondial de Fotbal. A plătit în 2010 peste 350 de milioane de dolari pentru a se bucură de acest titlu la ultimul campionat, dar şi la cel din anul acesta.

Suma pare mare dar şi câştigurile sunt pe măsură. Adidas a cumpărat, de fapt, un plus la imagine dar şi acces prioritar la reclamele TV şi de pe stadion. Însă Nike nu se lasă uşor descurajat.

„Dintotdeauna, germanii de la Adidas au fost lideri în materie de fotbal. Dar, Nike şi-a construit rapid imaginea în acest sport”, spune Nigel Hilditch, reporter Reuters.

Deşi a păşit în lumea fotbalului abia acum două decenii, Nike ştie din experienţă că a ajuns lider pe piaţă tocmai pentru că e capabil să crească foarte rapid. Numai din acest sport câştigă anual undeva la 2 miliarde de dolari şi creşte frumos de la an la an.

În 2013 veniturile au urcat cu 8 procente în vreme ce la Adidas au scăzut cu 7%.

Chiar dacă vânzările Adidas îi ţin departe de locul 1 ocupat de Nike, competiţia rămâne acerbă. Împreună, ei controlează mai bine de 80% din piaţă la majoritatea echipamentelor pentru fotbal - o piaţă prea dinamică că Nike să-şi permită să piardă poziţia dominantă tocmai în momentele cheie.

„Cupa Mondială serveşte un scop foarte clar pentru noi. Ne permite să folosim energia Cupei Mondiale, să câştigăm consumatori, să conducem afacerea noastră mai departe şi, cel mai important, să ne consolidăm poziţia de lider al mărcilor de fotbal”, spune Trevor Edwards, brand manager la Nike.

Şi face asta creând echipamentul de joc pentru 10 echipe din 32, inclusiv pentru Brazilia, Portugalia şi Olanda. Nume mari din fotbal vor purta Nike printre care şi Cristiano Ronaldo care a câştigat în 2013 titlul de jucătorul anului.

Însă Lionel Messi va purta Adidas. E o mişcare de imagine esenţială pentru giganţi - pantofii sport şi tricourile din cele mai sofisticate materiale capătă astfel un grad mare de vizibilitate şi atrag vânzări considerabile când sunt purtate de numele mari.

Deşi Nike are de partea să mai multe echipe, Adidas se bucură de marele avantaj de a-şi avea numele pe mingea oficială a campionatului. Mingea e la mare căutare şi chiar a prins viaţă în online - are propriul profil pe Twitter.

După ce Campionatul mondial din 2010 s-a dovedit a fi cel mai mediatizat eveniment sportiv din online, giganţii au înţeles că lupta pentru supremaţie se poartă pe internet, în special pe platformele de socializare. Totuşi în ciuda eforturilor de marketing, Adidas şi Nike au de înfruntat un inamic comun.

Devalorizarea monedelor din pieţele emergente, mai ales în Brazilia, ar putea muscă serios din câştiguri indiferent de cât de râvnite sunt produsele lor.