Compania de Autostrăzi flutură sperietoarea. Lista neagră a constructorilor

Data publicării:
blacklist

Compania de Autostrăzi va trece într-o listă neagră constructorii care nu își respectă obligațiile contractuale. Șansele de succes sunt însă minime, astfel de liste nu sunt permise în UE.

blacklist

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) caută ac de cojocul constructorilor care, spune compania, nu își respectă obligațiile contractuale. Compania va trece într-o listă neagră constructorii care nu și-au respectat obligațiile contractuale, amenință șeful companiei, Cătălin Homor. ”Pentru constructorii care nu și-au respectat obligațiile contractuale se realizează un certificat constatator negativ urmând a fi trecuți într-o listă neagră”, a amenințat el într-o discuție pe un forum cu un cititor Hotnews.

Ideea unei liste negre a constructorilor care nu fac pe placul companiei nu este nouă. În urmă cu doi ani, premierul Victor Ponta cerea punerea firmelor care nu se achită de sarcinile lor pe o listă neagră. Acestea urmau “să nu mai primească nici un contract cu statul român”. Pe cât de atractive sunt aceste idei pentru publicul larg, pe atât de greu sunt de pus în practică.

Astfel de amenințări nu pot fi luate în serios de persoanele avizate, în special de către șefii companiilor de construcții. În Europa nu există țări care să recurgă la astfel de liste. Singurele liste negre acceptate sunt cele ce cuprind firmele dovedite în acțiuni de corupție, însă nu corupția este ceea ce nemulțumește conducerea CNIR, ci neîndeplinirea obligațiilor contractuale. Ori, constatarea neîndeplinirii obligațiilor este făcută de instanțele de arbitraj comercial care gestionează disputele, potrivit modelului FIDIC de contracte utilizat de companie în relația cu constructorii.

Includerea une companii pe o listă neagră va fi reclamată cu ușurință de către o companie la Comisia Europeană. Constructorul va putea oricând pretinde că ceea ce i se reproșează de către companie face obiectul unei dispute comerciale, că nu are nicio vină și că, în consecință, i se interzice nedrept accesul pe piața liberă a UE la lucrări publice.

Singurele liste acceptate, funcționale, sunt cele ale Băncii Mondiale. Acestea conțin firme acuzate și dovedite de acțiuni de fraudă, mită etc. Numai în primele șapte luni ale anului 2013 Banca Mondială a inclus pe această listă 150 de firme. Liste negre mai există în țări asiatice, precum Filipine.

Supărarea lui Cătălin Homor vine în contextul în care CNIR face din ce în ce mai greu față constructorilor și cererilor acestora de plăți suplimentare. Actele adiționale soldate cu majorări ale valorilor contractuale de peste 50%, atât de dragi în trecut regilor asfaltului, au dispărut odată cu apariția contractelor FIDIC. Însoțiți de cohorte de avocați bine plătiți și specializați în pretenții, firmele străine de construcții vânează erorile CNIR și cer anual companiei sute de milioane de euro. Pretextele sunt dintre cele mai diverse: au făcut lucrări suplimentare, CNIR nu le-a asigurat la timp toate condițiile necesare la care s-a angajat netc. Amenințând cu liste negre compania încearcă să limiteze presiunile asupra ei puse de constructori însă, după cum am explicat, șansele să reușească sunt minime.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri