Sari la conținut

După 14 ani: Privatizarea Roman Brașov, neconstituțională

Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit joi că articolul 13 din Ordonanța de Urgență a Guvernului privind privatizarea "Roman" SA Brașov și constituirea parcului industrial pe platforma societății este neconstituțional. Decizia poate fi o lovitură serioasă dată fabricii deținută de Ioan Neculaie și ce era odată stindard al producției românești de camioane.

Potrivit unui comunicat al CCR, Plenul Curții Constituționale a luat în dezbatere joi excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor articolului 13 din Ordonanța de Urgență a Guvernului 115/2003 privind privatizarea SC "Roman" SA Brașov și constituirea parcului industrial pe platforma societății.

Articolul respectiv prevedea la acel moment transferul către Consiliul Local Brașov a entității CAF SA, desprinse din Roman SA , ce rea specializată în producția de agent termic. Transferul avea loc în echivalență cu datoriile pe care uzina le avea la bugetul local. Curtea Constituțională nu informează cine a ridicat excepția de neconstituționalitate.

"În urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art. 13 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 115/2003 privind privatizarea Societății Comerciale 'Roman' — SA Brașov și constituirea parcului industrial pe platforma Societății Comerciale 'Roman' — SA sunt neconstituționale", se precizează în comunicat.

Pe scurt CC argumentează că ”nu are personalitate juridică (consiliul local – n.red.) și prin urmare nu poate avea patrimoniu propriu, astfel încât nu poate exercita drepturi și obligații proprii în cadrul raporturilor juridice", se menționează în comunicat.

Cum argumentează CC decizia

"În acest sens, în calitate de autoritate a administrației publice locale, consiliul local exercită atribuții privind administrarea domeniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale, respectiv comune, orașe și municipii. Pe de altă parte, conform articolului 21 alineatul 1 din Legea administrației publice locale numărul 215/2001, unitățile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridică deplină și patrimoniu propriu, titulare ale drepturilor și obligațiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care aparțin domeniului public și privat în care acestea sunt parte. Rezultă, așadar, că, în calitatea sa de autoritate deliberativă a administrației publice locale, consiliul local nu are personalitate juridică și prin urmare nu poate avea patrimoniu propriu, astfel încât nu poate exercita drepturi și obligații proprii în cadrul raporturilor juridice", se menționează în comunicat.

Dimpotrivă, arată sursa citată, unitatea administrativ-teritorială, în calitatea sa de subiect de drept public titular de patrimoniu, în sensul de drepturi și obligații pe care le exercită în legătură cu bunurile din domeniul său public sau privat, este reprezentată în cadrul raporturilor juridice de către consiliul local, acesta din urmă exercitând drepturile și asumându-și obligațiile existente în patrimoniul unității administrativ-teritoriale.

"Aplicând acest considerente de principiu la prezenta cauză, Curtea a reținut că transferul cu plată a filialei SC 'CAF' SA către Consiliul Local Brașov, prin compensare cu toate datoriile Societății Comerciale 'Roman' SA Brașov către acesta, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri la bugetele locale, contravine dispozițiilor articolului 121 alineatul 2 din Constituție, prin încălcarea statutului juridic constituțional și legal de autoritate administrativă a consiliului local, care nu poate fi el însuși titular de drepturi și obligații asupra bunurilor domeniale, ci doar să le exercite în numele unității administrativ-teritoriale pe care o reprezintă", se mai precizează în comunicatul CCR.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și instanței de judecată care a sesizat Curtea Constituțională, respectiv Înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția contencios administrativ și fiscal.

Declararea transferului complică datele problemei. Acum câțiva ani societatea a fost declarată în faliment. Nerecunoașterea transferului CAF semnifică revenirea acesteia în portofoliul Roman SA. Producătorul de camioane ar putea să fie asaltat de cereri ale creditorilor, printre care și din partea Consiliului Local pentru datoriile istorice, în situația în care falimentul CAF SA nu a fost inchis.

Înființată în 1921 sub numele ROMLOC, botezată ulterior Steagul Roșu sau Autocamioane Brașov, uzina ajunsese în anul 1989 să producă 12.800 de camioane cu un număr de 20.000 de angajați. În 2003 uzina, mai puțin CAF SA, a fost vândută pe un euro unei companii obscure din Malaezia, respectiv Pesaka Astana. Aceasta s-a obligat să preia datoriile și să modernizeze uzina. În loc de îndeplinirea acestor obligații, firma malaeziană a cedat Roman controversatului om de afaceri local Ioan Neculaie. Uzina se găsește de ani buni în insolvență.