Sari la conținut

McDonald's nu va mai fi ce-a fost. Schimbările anunţate

Localurile fast-food se străduiesc să schimbe modul în care îşi servesc clienţii şi se apropie tot mai mult de restaurantele convenţionale. McDonald's, de exemplu, a anunţat că toate restaurantele sale din Statele Unite vor avea ospătari, însă mâncarea va fi comandată cu ajutorul unor ecrane tactile. Alte restaurante au apelat la o transformare mai flexibilă. Pe timpul zilei clienţii stau la coadă şi îşi ridică tava cu mâncare de la casa de marcat, dar seara sunt serviţi de chelneri la masă. Deşi înseamnă cheltuieli în plus, aceste schimbări sunt menite să atragă oameni care de obicei nu intră într-un fast-food sau intră doar la amiază pentru un prânz rapid.

Decenii la rândul, aproape toate marile lanţuri fast-food şi-au bazat servirea pe principiul „împinge tava". Clienţii dau comanda la tejghea şi, cum mâncarea este preparată rapid, o primesc pe loc. Totuşi, acest sistem are dezavantajele sale, iar restaurantele fast-food au început să renunţe la el. McDonald's a anunţat că în Statele Unite angajaţii de la tejghea vor fi înlocuiţi cu ecrane tactile de pe care clienţii îşi vor putea da comanda. Apoi mâncarea va fi adusă la masă de chelneri. Astfel, nu vor trebui angajaţi oameni noi, ci doar vor fi convertiţi cei deja existenţi din casieri în ospătari. Iar clienţii vor avea parte de o experienţă apropiată de cea din restaurantele convenţionale.

Piaţa restaurantelor trece în acest moment prin două mari transformări. Pe de-o parte este transformarea tehnologică. De exemplu, Domino's Pizza a reuşit să îşi crească substanţial vânzările anul acesta cu ajutorul unei aplicaţii care le permite clienţilor să comande pizza de pe telefonul mobil. Acum, şi McDonald's lucrează la un serviciu de comenzi mobile. Pe de altă parte este şi transformarea provocată de localurile care nu sunt nici fast-food, dar nici restaurante convenţionale. Au ospătari, dar totuşi servesc mâncare la un preţ convenabil. În Statele Unite popularitatea lor a crescut semnificativ mai ales în anii de criză, deoarece au atras oamenii care nu şi-au mai permis să mănânce la restaurantele mai scumpe, dar nu au vrut să îşi cumpere mâncarea nici de la fast-food. Acest concept hibrid îşi face treptat apariţia şi în România, mai ales în mall-uri.

În America restaurantele fast-food au înţeles acest fenomen, iar acum încearcă să îşi schimbe atmosfera astfel încât să îi convingă pe clienţi că pot lua inclusiv cina acolo. Unele lanţuri au ajuns să îşi organizeze servirea în funcţie de perioada zilei. La prânz, clienţii îşi duc singuri mâncarea la masă. Este mai rapid aşa. Seara, când clienţii nu se grăbesc să se întoarcă la serviciu şi pot aştepta mai mult servirea este asigurată de ospătari. Iar faptul că cei aflaţi la mese nu se grăbesc nicăieri poate aduce şi comenzi mai mari.

Totuşi, aceste transformări forţează lanţurile fast-food să lucreze şi la componenţa meniurilor. Clienţii care sunt suficient de pretenţioşi cât să îşi dorească o atmosferă apropiată de cea din restaurantele obişnuite nu se vor mulţumi doar cu hamburgeri şi cartofi prăjiţi şi vor căuta şi mâncăruri ceva mai sănătoase şi mai consistente.