Sari la conținut

De teama proceselor, băncile promit rezolvarea amiabilă a litigiilor

După ce au văzut că 4.000 de români sunt dispuşi să renunţe la casă pentru a scăpa de rate, băncile caută soluţii să se împace cu clienţii. De teama proceselor, bancherii promit rezolvarea amiabilă a litigiilor, mult mai repede decât în instanţă şi gratuit pentru datornici. Din cazurile încheiate până acum, clienţii recunosc că au renunţat la o bună parte din banii pe care i-au cerut iniţial băncii.

Băncile finanţează cu 600.000 de euro anual un Centru de Soluţionare a Litigiilor în domeniul bancar pentru a scăpa de o parte din cele 10.000 de procese pe care le au cu clienţii în tribunalele din toată ţara.

La acest centru a apelat şi Ileana Manole. Ea a luat un credit de nevoi personale pe zece ani şi a cerut restituirea sumelor plătite pentru comisioanele de risc şi de administrare a împrumutului. Negocierea cu banca a durat 20 de zile, iar la final s-a mulţumit cu mai puţin decât ceruse: a primit doar 1.500 de euro din cei peste 3.000 cât încasase banca în mod abuziv.

Ileana Manole, client bancă: „A fost avantajoasă atât pentru mine, cât şi pentru bancă. Am acceptat această soluţie pentru că a fost dată într-un timp scurt, practic băteai palma ca să zic aşa.”

Negocierea este mediată de unul dintre cei 12 avocaţi-conciliatori ai Centrului de soluţionare a Litigiilor.

Dragoş Gheorghe, conciliator: „De multe ori clienţii, ca şi consumator simplu neinformat, au cereri care trebuie un pic aduse pe făgaş. Nu aş putea spune exagerate. Fiecare vrea să obţină cât mai mult.”

Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Centrul de Soluţionare a Litigiilor: „Un consumator a avut un câştig de 800 de euro şi reducerea comisionului de administrare pe toată perioada de derulare a creditului în continuare. Gândiţi-vă la varianta de mers în instanţă, de durata unui litigiu de 1 an şi jumătate, plus avocat, plus alte costuri.”

123 de dosare sunt în plină negociere în acest moment, iar 7 dintre acestea au primit deja o soluţie. Timpul record de rezolvare a fost de 17 zile. Clienţii trebuie să trimită documentele prin mail, iar Centrul de Soluţionare a Litigiilor ia legătura cu banca. Conciliatorii dau două tipuri de soluţii în cel mult 30 de zile: o propunere care poate fi refuzată sau una obligatorie, care are puterea unei decizii luată în instanţă.