Sari la conținut

Drumuri fără prioritate. Importanța autostrăzilor din Master Planul de Transport diferă de la o pagină la alta

Importanța celor 12 autostrăzi prinse în Master Planul de Transport diferă de la o pagină la alta a documentelor oficiale. Ministerul Transporturilor încă nu a decis în ce ordine le va construi. Are trei variante de lucru, în care cele mai mari diferențe sunt cele legate de autostrăzile din Moldova.

Cum ar fi autostrada Brașov-Bacău, care ar trebui să fie construită ultima, potrivit memorandumului adoptat miercuri de Guvern.

Însă, potrivit unei Anexe publicate de Ministerul Transporturilor, Autostrada Brașov-Bacău ar trebui să fie pe locul cinci în topul priorităților. Este una dintre autostrăzile cele mai lungi și cele mai scumpe din Master Plan. Va avea 160 de kilometri lungime și va costa 1,8 miliarde de euro.

De altfel, în Anexa publicată de Ministerul Transporturilor, dintre primele cinci autostrăzi ca importanță, trei sunt în Moldova: Bacău-Pașcani, Târgu Neamț-Iași-Ungheni și Brașov-Bacău.

De un tratament foarte diferit de la un document la altul are parte și autostrada Ploiești-Comarnic. Este cea mai scurtă și aproape cea mai ieftină: 51 de kilometri pentru 306 milioane de euro.

În cele două scenarii din memorandumul aprobat de Guvern este pe locul al patrulea, respectiv al șaselea în topul priorităților. Însă în al treilea scenariu, cel din Anexă, este pe locul al 11-lea, penultimul.

Astfel, dacă autostrăzile vor fi construite în ordinea marcată în Anexă, România va ajunge aproape de anul 2030 cu o autostradă de la granița cu Ungaria până la Constanța, întreruptă însă pentru 50 de kilometri între Comarnic și Ploiești.

Însă ministrul Ioan Rus a spus miercuri, după ședința de Guvern, că nimic nu este bătut în cuie până când nu vor fi duse la bun sfârșit negocierile cu Uniunea Europeană.

Ioan Rus, ministrul Transporturilor: „În perioada 9-13 martie va avea loc misiunea tehnică, în 10 martie vom prezenta forma finală comisiilor reunite de transport.”

Toate autostrăzile din Master Planul de Transport ar urma să coste 13,7 miliarde de euro. Și, indiferent de variantele luate în calcul, două autostrăzi sunt considerate prioritate absolută: Pitești-Sibiu și Bacău-Pașcani.

Cerută cu insistență de fabrica de automobile Dacia, autostrada Pitești-Sibiu s-a transformat în doar câteva luni în planurile Guvernului din drum expres într-o autostradă în toată regula, de importanță strategică.

Cât despre autostrada Bacău-Pașcani, importanța acesteia va fi una ridicată doar după ce va fi legată de una dintre cele două autostrăzi care vor trece Carpații dinspre Moldova.

Urmăriți în videoclipul de mai sus o discuție despre infrastructura din România dintre Cătălin Drulă, expert în proiecte de transport, și Stelian Muscalu, realizator Business Club.