Sari la conținut

Efectele aprecierii dolarului. Ce mărfuri s-ar putea scumpi și când

În doar şase zile, moneda naţională s-a depreciat cu 15 bani, iar cursul dolarului a depăşit pragul psihologic de 4 lei. Posesorii de maşini fabricate în Japonia şi Coreea de Sud ar trebui deja să se aştepte la scumpiri ale pieselor de schimb.

Cristian Munteanu, preşedintele Asociaţiei Service-urilor Auto Independente: „O creștere de 15%-20%, ceea ce este o creștere mare pentru o perioadă atât de scurtă de timp. Undeva, cam peste o lună și jumătate, se vor simți diferențele de preț  - și aici mă refer la diferența de curs valutar între dolar și lei”.

Una din trei maşini care circulă pe drumurile României este fabricată în Asia, zonă a globului în care dolarul este valuta de referinţă.

Nu numai întreţinerea autoturismelor va costa mai mult, ci şi alimentarea cu carburanţi. Iar asta a început deja să se vadă în benzinării.

„Prețurile sunt mai mici decât acum un an de zile, dar sunt mai mari decât acum o lună”, recunoaște Darius Vâlcov, ministrul Finanțelor Publice.

Tranzacțiile cu petrol la nivel internaţional se fac în dolari. La scumpirea carburanţilor va contribui şi creşterea cotaţiei ţiţeiului. Doar în ultima lună, preţul barilului de petrol a crescut de la 57,97 dolari la 60,33 dolari.

Cursul dolar-leu aduce preţuri mai mari şi în magazinele de încălţăminte. Două din trei perechi de pantofi sunt aduse din China. Importatorii au calculat deja impactul deprecierii leului: dacă dolarul rămâne peste 4 lei, vor creşte preţurile cu 15%.

Sunt însă şi patroni care au învăţat să îşi protejeze afacerile de variaţiile cursului de schimb.

Ne expunem foarte puțin la riscul valutar. Cum facem asta? Încercăm să fim neutri, astfel încât să refacturăm la clienți în aceeași valută în care cumpărăm de la furnizori și, doi la mână, să ținem stocurile foarte puțin”, explică Cristian Logofătu, directorul unei firme IT.

Faţă de acum un an, leul este cu 23% mai slab în raport cu dolarul american.