Sari la conținut

Fabrici fără angajați. Robotica industrială amenință locurile de muncă

La summitul Michelin din China a fost prezentată fabrica unui viitor care ar putea fi mai apropiat decât ai putea crede. Inventatorii şi companiile de tehnologie cred în dezvoltarea explozivă a roboticii industriale, care ar putea duce în cele din urmă la o comunicare directă între roboţi şi angajaţi. Asta dacă vor mai exista angajaţi în fabrici.

Noile generaţii de roboţi pot creşte productivitatea cu 75% şi pot reduce costurile cu 25%. Iar o estimare arată că fabricile din întreaga lume ar putea economisi 1000 de miliarde de dolari prin automatizare.

O lucrare de cercetare de la Oxford a concluzionat că în numai 20 de ani, jumătate din locurile de muncă din Statele Unite ar putea fi preluate de roboţi. Sunt slujbele repetitive, în unele cazuri chiar periculoase, pe care roboţii le pot face cu o precizie sporită, în vreme ce oamenii se pot concentra pe sarcinile creative. Desigur, unui angajat care a lucrat câteva decenii într-o fabrică îi va fi greu să îşi găsească o slujbă creativă.

Iar unele dintre fabricile în care roboţii devin din ce în ce mai folosiţi sunt cele auto. Iar în viitor roboţii ar putea construi maşinile şi tot ei le-ar putea conduce. Pentru că automobilele cu şofer automat deja au devenit o realitate. La summitul din China, compania franceză Ligier a prezentat primul autobuz fără şofer. Deocamdată se deplasează cu o viteza maximă de numai 20 de kilometri pe oră, însă constructorii sunt convinși că urmatoarea versiune va avea performanțe de două ori mai bune la acest capitol. Mai toti producătorii de talie mare din piața auto au intrat în cursa de a scoate la vânzare prima mașină fără șofer. Renault, BMW, Mercedes, Porche, chiar şi Google testează prototipuri complet funcţionale.

Aceste companii încearcă să convingă autorităţile că, deşi se conduc singure, maşinile autonome aduc o siguranţă mai mare în trafic decât cele cu şoferi umani. Pentru că riscul unei defecţiuni a calculatorului este mai mic decât eroarea umană. Un calcul al Forbes estimează la 650 de miliarde de dolari beneficiile pentru economie ale maşinilor fără şofer. Sunt costuri cu accidentele, care ar dispărea, şi o creştere a productivităţii din partea celor care lucrează în maşină în loc să conducă. Desigur, pe acelaşi principiu s-ar putea spune că aceleaşi beneficii ar exista şi în cazul în care angajaţii ar renunţa la maşinile personale şi ar merge cu mijloacele de transport în comun.

Iar viitorul nu va fi doar unul al maşinilor autonome. Stoluri de drone vor brăzda cerul. La summitul de tehnologie din China a fost prezentat un aparat de zbor fără pilot capabil să transporte medicamente în zonele izolate. În acelaşi timp, dronele pot fi folosite pentru evaluarea impactului unor dezastre naturale şi pentru căutarea de supravieţuitori. Însă acestea sunt doar două dintre utilităţile lor.