Sari la conținut
News Alert

Grad de ocupare al aeronavelor TAROM comparabil cu cel al liniilor aeriene din Africa

Potrivit raportului financiar pe 2015 făcut public zilele trecute de către TAROM, compania a avut anul trecut un număr mai mic de curse comerciale față de 2014. Aeronavele TAROM s-au ridicat de 17.313 ori de la sol, față de 17.615 acum doi ani. Cuplat însă cu o creștere a numărului de pasageri, de la 2,3 milioane la 2,4 milioane pasageri, a rezultat o creștere a gradului de ocupare, de la 65,64% la 68,3% în 2015. Gradul de ocupare rămâne însă unul foarte scăzut, comparabil cu cel al liniilor aeriene din Africa, zonă unde veniturile populației sunt mult mai mici, motiv pentru care și piața este restrânsă. În cazul TAROM, trei sferturi din activitatea companiei se desfășoară pe piața europeană, restul activității constând în deservirea destinațiilor interne și a Orientului Mijlociu. Cel mai mare grad de ocupare se întâlnește la liniile aeriene americane, aproximativ 83%. Gradul de ocupare este unul dintre factorii importanți de care depinde profitabilitatea unei curse. Cu cât o aeronavă este mai plină cu atât costul unitar de transport pe fiecare pasager scade, iar operarea devine mai profitabilă. 

Dealtfel, compania este preocupată de ameliorarea gradului de ocupare, însă este condiționată de micșorarea prețurilor la biletele de avion. Ca în cazul oricărei companii full-service, cu servicii complete, prețurile sunt formate de operatorii low-cost ce au grade de încărcare ridicate ale aeronavelor. Reducerile masive de prețuri la TAROM nu sunt foarte simple căci compania operează aeronave nu tocmai noi, mari consumatoare de carburant. În plus numărul tipurilor de aeronave este ridicat (trei producători, șase modele de aeronave), fapt pentru care costurile de întreținere și pregătire a personalului sunt mari. TAROM își propune să scoată aeronavelor A310 din uz în toamna acestui an și să le schimbe cu alte două aeronave astfel încât capacitatea de transport să nu fie afectată.

Pierdere de patru ori mai mică decât în 2014

Compania va termina anul 2015 cu o pierdere de 27 milioane de lei în condițiile în care planul de administrare aprobat de acționari în 2012 prevedea o pierdere de 50 milioane lei. Reducerea cheltuielilor a avut loc ca urmare a micșorării costurilor cu petrolul și a unui consum mai mic de combustibil. Totodată au fost reduse cheltuieli precum cele cu asigurarea pasagerilor, reclamă, întreținere, deplasări. În 2014 piederile companiei au depășit 110 milioane lei. Pierderile acumulate se cifrează la peste două miliarde de lei și vor fi recuperate din profiturile realizate în anii ce vor veni. În 2015 veniturile totale au crescut la 1.372 milioane lei, de la 1.297 lei în 2014, iar cheltuielile au scăzut cu 7 milioane lei, de la 1.407 milioane lei la 1.400 milioane lei.

Țintele stabilite prin buget au fost atinse parțial. Cheltuielile totale la 1.000 lei venituri au fost depășite, respectiv 1.019 lei față de 1.005 lei planificat. Productivitatea muncii s-a cifrat și aceasta la 678 lei, sub nivelul planificat de 725 lei pe angajat. Factorul de încărcare a crescut de la 66,95% (nivel stabilit în buget) la 68,3%. Numărul de personal a fost inferior celui bugetat, anume 1.980 de angajați față de 2.083.

O companie plină de litigii cu angajaţii

Mai mulţi angajaţi ai Tarom, piloţi, însoţitoare de bord, dar şi foştii membri ai Consiliului de Administraţie demişi, şi-au cerut drepturile în instanţă şi au câştigat, potrivit Economica.net. Lucian Isar a primit de la Tarom 278.788 de lei (peste 60.000 de euro), iar Dan Pascariu, Dumitru Prunariu, Valentin Macec, Marius Ghenea şi Ciprian Ladunca, au primit suma de peste 1,4 milioane de lei.

Nu toţi angajaţii care au dat compania în judecată pentru sporuri au şi primit banii. Cei care au dat însă Tarom în judecată au încasat bani frumoși. Spre exemplu, compania a avut de plătit peste 2,3 milioane de euro unui grup de angajaţi care a cerut plata sporului pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, în cuantum de 100%, dar şi a sporului pentru munca prestată în zilele de sâmbătă şi duminica, în cuantum de 200%. Tarom avea la sfârșitul lui 2015 un provizion pentru plata pensiilor angajațiilor și a altor obligații similare în valoare de 23,7 de milioane de lei.