Sari la conținut

Guvernul alocă pentru drumurile naționale și autostrăzi sub jumătate din banii dați în 2015

Schimbare de filozofie la Ministerul Transporturilor. Decât să ai mulți bani pe care să nu îi cheltui, iar spre finele anului banii să îi dai înapoi statului, mai bine aloci la început puțini bani, iar apoi, dacă este nevoie, mai adaugi la cu ocazia rectificărilor bugetare. Cel puțin astfel au explicat luni  oficiali ai Ministerului Transporturilor reducerea la jumătate a alocației bugetare primite în acest an de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), în comparație cu anul trecut.

Un proiect de Hotărâre de Guvern elaborat de către Ministerul Transporturilor prevede pentru 2016 o finanțare de la buget de 2,47 miliarde lei, echivalentul a 41,5% din suma primită anul trecut de către compania de stat.

Oficiali ai Ministrerului Transporturilor spun că nu este vorba de vreo amputare a finanțării alocate companiei, ci de o schimbarea a opticii. ”Dacă banii nu vor ajunge se vor da mai mulți, însă doar pentru proiectele strict prevăzute în master plan. Anul trecut nu s-au putut cheltui toți banii din cauza proiectelor blocate sau reziliate în anii de dinainte”, justifică un oficial discrepanța.

Capacitatea scăzută a CNADNR de a utiliza eficient banii a fost criticată inclusiv de oficiali din aparatul guvernamental.

Zilele trecute, Dragoș Pâslaru, consilier al premierului a declarat că între toate instituţiile, Ministerul Transporturilor a avut neexecuţia cea mai mare în bugetul de anul trecut – 3 miliarde de lei nefolosiţi în 2015. Acest lucru înseamnă un sfert din bugetul alocat iniţial. “Nu există (în administraţie – n.red.) niciun fel de gândire privind secvenţialitatea proiectelor”, a explicat Pâslaru. “Ne-am concentrat foarte mult pe unde să treacă autostrada sau calea ferată şi nu ne-am gândit la secvenţialitate - cine, când cum, care sunt paşii. Gândim pe zece ani un proiect dar nu-l gândim pe stadii de execuţie, de construcţie, de finanţare.”, spunea el.

“Problema nu este de finanţare. Banca Europeană de Investiții ne dă 6 miliarde euro pentru infrastructură cu dobândă aproape de zero (...) Mergem aşa din ignoranţă şi pentru că nu există nicio presiune de jos în sus care să determine mai multă coerenţă. România este o ţară uşor de cumpărat cu pâine şi circ.”, spunea el.

Anul trecut compania de drumuri a reziliat mai multe proiecte de drumuri și autostrăzi, fapt ce a dus la diminuarea sumelor cheltuite pe proiectele de infrastructură. Lotul 3 din autostrada Sibiu-Orăștie este unul dintre proiectele întrerupte înainte de a fi definitivat. 

În pofidfa rezultatelor proaste ale CNADNR, salariile vor crește. Potrivit noului proiect de buget, salariații CNADNR vor câștiga în 2016 cu 20% mai mulți bani decât în 2015. În 2016 câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială va fi de 3.302 lei, față de 2.748 lei în 2015.