Sari la conținut

Pericol. Șosele înguste, pe post de autostrăzi 

Nu mai puțin de 1.900 de kilometri de drumuri expres, prevăzute a fi realizate în perioada 2014-2020 conform Master Planului General Transporturi (MPGT), riscă să devină un pericol pentru șoferii care vor circula pe acestea. Avertismentul este formulat de un inginer proiectant de drumuri de la o importantă firmă de proiectare și consultanță în domeniu.

Pe aceste drumuri expres Ministerul Transporturilor pretinde că se poate circula cu o viteză de 120 de kilometri la oră în condițiile în care lățimea unei benzi de circulație a acestor drumuri va fi de doar 3,5 metri, inferioară valorii de 3,75 metri specifică autostrăzilor. Ori, spune inginerul Buruiană de la firma de proiectare consultanță Consitrans, viteza de 120 de kilometri poate fi atinsă în condiții de siguranță a traficului doar pe autostrăzi.

Inginerul acuză manipularea parametrilor de proiectare dar și a costurilor de construire astfel încât drumul expres să pară a fi varianta mai ieftină, dar la fel de convenabilă la construirea unei autostrăzi. ”După calculele matematice, pentru viteza de 120Km/h, trebuie să fie o autostradă, cu bandă de circulație de 3,75m lățime, inclusiv toate elementele pentru siguranța circulației”, spune inginerul. Ori normativul 598/2013 stabilește că lățimea unei benzi de circulație este de 3,5 metri pe un drum expres.

Dar ce argumente are acesta? Ordinele ministrului Transporturilor 45 și 46 din 1998 stabilesc clasele tehnice din care fac parte drumurile și vitezele maxime de proiectare admise. Potrivit ordinelor menționate, autostrada face parte din clasa tehnică de drumuri I, iar viteza de proiectare maximă este de 120 kilometri la oră. Drumul expres se încadrează în clasa tehnică II, la fel ca un drum național oarecare. Pe drumurile expres viteza maximă de proiectare este de 100 kilometri la oră.

”Pentru a se putea circula cu 120 km/h, drumul expres trebuie să fie identic cu autostrada (…) motiv pentru care denumirea de drum expres dispare și rămâne denumirea de autostradă. Cu alte cuvinte, în final, arterele rutiere încadrate în Master Planul General Transporturi ca drumuri expres,sunt rezultatul calculelor pe baza unor elemente de intrare manipulate sau greșite”, spune Gheorghe Buruiană.

Parcurgerea documentațiilor elaborate la nivelul Ministerului Transporturilor arată faptul că instituția de stat și autorii MPGT au fost conștienți de inadvertențe și au încercat să le ascundă. În 2014 chiar s-a încercat realizarea unui nou normativ privind proiectarea drumurilor expres. Acesta prevedea explicit o lățime de 3,5 metri pentru o bandă și o viteză de proiectare de 120 de kilometri la oră. Proiectul care a rămas la prima redactare, fără a intra în vigoare, conținea chiar anumite jonglerii menite să convingă. Spre exemplu, se pretindea că stabilirea unei viteze de proiectare de 120 de kilometri la oră pentru un drum expres este în conformitate cu ordinele 45 și 46, ceea ce nu era adevărat.

Acum, în mod paradoxal, în sutele sale de pagini, MPGT nu conține nicio referință privind viteza de proiectare a drumurilor expres. Oficiali ai Ministerului Transporturilor afirmă sub protecția anonimatului că aceasta va fi de 120 kilometri la oră. Cauza este faptul că viteza de 120 de kilometri la oră este cea impusă de UE, prin regulamentele de profil, pentru proiectele de infrastructură pe care le finanțează și care conectează țările membre.

Inginerul Buruiană prezintă și referințe din mai multe lucrări de specialitate care vin în sprijinul afirmațiilor sale, dar și calcule ce iau în considerare lățimile vehiculelor, vitezele acestora, distanțele laterale necesare pentru efectuarea depășirilor etc.

Însă cât de importante sunt aspectele sesizate de specialist? ”Se va putea merge și cu 500 de kilometri la oră, dar lumea va fi omorâtă pe drumuri. Este vorba că pe drum nu ești singur, distanța contează când se fac depășiri, trebuie să ai spații de siguranță”, spune el.

Studii făcute de specialiști danezi si americani au arătat variații importante ale numărului de accidente rutiere pe drumuri extraurbane a căror lățime era sub sau peste cea proiectată. În Statele Unite drumurile expres (highways) au standard de 12 picioare, respectiv 3,7 metri. În Germania drumurile expres federale (bundesstraße) folosesc o lățime de 3,5 metri doar la cele mai puțin importante, cu o bandă pe sens.