Sari la conținut

Pieţele pierd teren în faţa marilor magazine. Supermarketurile încasează 40% din bugetul pentru alimente

Vânzătorii de la tarabele din pieţe se plâng că au mai puţini clienţi decât anul trecut. O explicaţie ar fi aceea că românii sunt comozi şi iau legume şi fructe de la hipermarket, odată cu celelate cumpărături. 

În ultimii ani, magazinele mari au câştigat tot mai mult teren, în detrimentul comerţului tradiţional. Supermarketurile şi hipermarketurile au ajuns să aibă o cotă de piaţă 40% din comerţul alimentar, cu o valoare de 14 miliarde de euro. Pieţele abia ajung la 1 miliard de euro.

La legume şi fructe, preţurile din hipermarket sunt cu cel mult un leu mai mari decât cele din pieţe. De la tarabă, însă, clientul nu primeşte bon fiscal aşa că o parte din aceste vânzări scapă de impozitare

Acolo există un sector destul de consistent de evaziune fiscală. Ceea ce s-a descoperit în ultimele luni, acele scheme prin care fructe şi legume erau aduse din state non-UE şi aduse la preţuri care distrugeau competiţia internă, arată că încă e mult de lucru în zona respectivă”, a spus Emilian Duca, specialist în fiscalitate. 

Evaziunea fiscala din pieţe este greu de controlat. Firme-fantomă importă legume şi fructe fără acte şi dispar înainte să fie depistate de autorităţi. Evaziunea fiscală la plata taxei pe valoare adăugată este estimată la 16 miliarde de euro, din care peste 2 miliarde de euro sunt din sectorul alimentar, potrivit datelor Consiliului Fiscal.