Sari la conținut

Profesor de economie, despre avertismentul premierului pentru hipermarketuri: „Suntem departe de acele momente cu tătucul de la butoane”

Intervențiile de tipul ăsta îmi arată un prim-ministru un pic pe lângă problemele economiei. Nu știu ce consilieri economici are pe partea asta, care să-l sfătuiască ceva mai bine, dar intervențiile de tipul acesta... Tu nu înțelegi cum funcționează piața și că suntem departe de acele momente în care tătucul de la butoane adresa prin plenarele sale direcții de acțiune care să se vadă până la ultimul producător”, a spus profesorul.

Cristian Păun a spus că reducerea de TVA este o măsură bună, care ar trebui extinsă în toate domeniile, chiar dacă nu până la nivelul de 9%, ci până la 19%, nivelul dinainte de criză. Aceasta, cu atât mai mult cu cât premierul Victor Ponta spune în repetate rânduri că România a ieșit din criză.

Atunci, măsurile care au fost luate în criză – renunță la ele. Și renunță la ele nu șmecherește, adică vă scad TVA și vă cresc alte taxe sau fac de așa natură încât introduc sub sfera fiscalității tot felul de alte domenii sau fac în așa măsură încât stresez și pe ultimul producător de covrigi, dacă dă sau nu bon”, spune Cristian Păun.

Profesorul de economie a explicat că reducerea de TVA se face într-un domeniu „foarte particular”, cel al alimentelor, un domeniu foarte concurențial.

Sunt foarte mulți producători, atât locali, cât și internaționali. Lupta în acest domeniu, în care, pe lângă faptul că avem o concurență foarte mare, avem și o inovare foarte mică – și atunci cu ce te lupți, când vinzi sare de bucătărie sau când vinzi unt? Te lupți cu prețul. Prețul e elementul esențial în cadrul acestor sectoare ajunse la maturitate. Și atunci, în momentul în care reduci TVA, dai o armă în mâna producătorilor să lupte între ei. Singurul lucru pe care trebuie să-l faci este să supraveghezi să fie mulți care vând aceste lucruri”, a spus Cristian Păun.

E clar că cineva va da semnalul reducerilor de preț, pentru că va câștiga cotă de piață dacă face primul scăderea de preț. Iar la genul acesta de produse, bătălia se va da cu siguranță prin preț”, a adăugat el.

În momentul în care tu, ca guvern, vii și te apuci și pui presiune pe supermarketuri, poți să ai ca rezultat final retragerea lor din România, ceea ce ar însemna locuri de muncă mai puține”, mai spune profesorul. El adaugă că, alături de produsele de import, supermarketurile au pe rafturi și produse locale, pe care, altfel, producătorii români le-ar vinde mai greu. „În momentul în care iei orice sector la baionetă, nu poți decât să ți-l îndepărtezi și faci rău țării tale”, mai spune Cristian Păun.

În ceea ce privește sloganul „consumă românește”, promovat de unele instituții de presă și de mai mulți utilizatori ai rețelelor de socializare, Cristian Păun spune: „Dacă vă uitați la produsele din România, o să vedeți că multe dintre ele sunt făcute cu capital străin, cu mașinării străine, cu materii prime din străinătate. Nu mai există produs 100% românesc, poate nici sarea de bucătărie, că e într-o cutie făcută din carton cu o mașinărie străină, și atunci e o prostie să introduci naționalismul în zona investițiilor, în zona consumului. Pentru consumator contează calitatea și prețul, nu originea produselor respective”.