Sari la conținut

România are două noi concurente în domeniul investițiilor auto

Foto: jsonline.com. Fabrică din Serbia unde se produc scaune pentru Fiat.

România are multe atuuri pentru a atrage mari investitori din domeniul auto, însă are şi uriaşe dezavantaje, potrivit 0-100.hotnews.ro.

Alte ţări din jur fac progrese consistente şi nu ne batem pentru investiţii doar cu nume consacrate, precum Ungaria sau Slovacia, dar şi cu ţări precum Serbia sau Macedonia, spune şeful Bosch România, Mihai Boldijar. El consideră că infrastructura dezastruoasă a creat dezechilibre mari între vestul ţării şi regiunile din sud şi est, adăugând că în ritmul actual riscăm să devenim o ţară unde consturile pentru investitori vor fi mai mari decât în Ungaria.

S-a vorbit mult despre investiţii străine în domeniul auto şi despre situaţia din ţară, cu bune şi rele, puteţi citi pe larg aici şi aici. Ştim că pierdem în faţa ţărilor din Europa Centrală, însă vin tare din urmă statele din Balcani, avertizează şeful unuia dintre cei mai mari investitori din ţară.

România este de ani buni în competiţie cu ţările din jur, cu Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia pentru mari fabrici auto, dar şi cu Macedonia şi Serbia, ţări care nici nu sunt în UE şi nici nu sunt nume de tradiţie în industria auto, spune Mihai Boldijar, director al Bosch România, companie care a investit 250 milioane euro în ultimii zece ani în ţară.

Şerbia are forţă de muncă calificată, nu este o ţară scumpă şi are şi autostradă. În Macedonia autorităţile sunt foarte active în a căuta investiţii şi ţara ar fi fost într-o situaţie mai bună dacă nu ar fi existat problemele cu refugiaţii. În Serbi0a, Bosch a deschis o uzină în 2013, ţară având şi un producător auto, Fiat, care a preluat vechea uzina Zastava,

Macedonia ar fi încercat să aducă o investiţie Aston Martin, zvonurile sunt că ţara balcanică s-ar fi aflat pe o listă scurtă a producătorului britanic, dar informaţia a fost privită de foarte mulţi cu neîncredere.

Interesant e că şi Portugalia a devenit extrem de interesantă pentru companiile care doresc să producă piese auto fiindcă, deşi ţară este la capătul de vest al Europei, ea se afa bine plasată, cu ieşire la Oceanul Atlantic, nu departe de Mediterană şi foarte aproape de infrastructură Spaniei, care este foarte bună.

Şeful Bosch România spune că, dat fiind că ţara noastră pierde investiţii importante, ar trebui să comparăm clar ce oferă România în comparaţie cu alte ţări şi să vedem unde s-a greşit. „Să ne întrebăm dacă ar fi trebuit schimbată abordarea şi atitudinea autorităţilor. Pentru simplul fapt ca un prim-ministru se duce cu cartea de vizită la CEO-ul unei companii şi spune: dacă ai vreo problemă, îmi dai un telefon>, de aici porneşte totul”, spune Boldijar, referindu-se la modul în care Slovacia a câştigat uriaşa investiţie pentru noua uzina Jaguar -Land Rover.

Ce capitole trebuie puse la punct pentru ca investitorii să fie atraşi de ţara noastră: infrastructură, predicitbilitate fiscală, educaţie, birocraţie şi corupţie.

Directorul Bosch România a insistat pe două dintre ele: învăţământul şi infrastructura. „Trebuie să înţelegem că acest învăţământ dual este necesar pentru cei care părăsesc şcoala generală sau liceul şi vor să lucreze într-o industrie. Nu mai avem aproape deloc, sunt vreo 10 licee industriale faţă de 170 cât aveam în 1989. Suntem mult în urma altor ţări care au ales să implementeze un astfel de sistem”.

Infrastructura dezastruoasă a creat dezechilibre mari la nivelul ţării şi a adâncit diferenţele dintre regiuni la capitolul salarii şi la rata şomajului, spune Mihai Boldijar.

Există o debalansare economică şi socială între zona de vest favorizată şi zonele de est şi de sud, defavorizate de lipsa infrastructurii. În vestul ţării cei care au uzine acolo profită de infrastructură Ungariei şi apoi drumul până în Germania, via Austria, este simplu.

Ca să faci logistică şi să treci Carpaţii iarna…nici nu te poţi gândi la aşa ceva. Din cauza asta estul rămâne mai puţin dezvoltat şi sudul la fel”. O concentrare înseamnă şi o creştere a competitivităţii, însă de aici începe o spirală, o <vânătoare de capete> care face ca mulţi oameni pregătiţi să părăsească ţara. Degeaba vin doi oameni buni, dacă în acelaşi timp pleacă zece, spune şeful Bosch România.

Dezechilibrul creat de infrastructură face ca anumite zone să aibă o rată a şomajului foarte mică, sau chiar negativă, iar altele să aibă şomaj record. „Începe o mutare de la o companie la alta, fiindcă una plăteşte mai bine, dar aici intrăm tot într-o zonă de competitivitate cu Europa centrală şi de est, pericolul fiind că devenim mai scumpi decât Ungaria.