Sari la conținut

Studiu: Angajații fericiți sunt mai productivi, iar firma va avea rezultate financiare mai bune

Muncitorii fericiți îi fac fericiți și pe investitori. Chiar dacă o companie pare la început promițătoare, pornește de la idei bune și are toate șansele să aibă succes pe piață, pe termen lung poate eșua tocmai din cauza unui mediu de muncă toxic.

Dincolo de cifrele din bilanțuri și din situațiile financiare, investitorii încep să se uite și la satisfacția angajaților.

„Prin monitorizarea sentimentelor angajaților, investitorii speră că, dacă aceștia sunt fericiți, atunci sunt mai productivi și prin urmare firma va avea rezultate financiare mai bune”, relatează Jessica Toonkel, reporter Reuters.

BlackRock, cel mai mare administrator de active din lume, și-a pus deja la punct instrumentele pentru monitorizarea sentimentelor angajaților. Gigantul folosește programe care sapă prin site-urile de socializare și bloguri în căutarea unor cuvinte cheie despre companii.

Centralizează laudele și criticile și își poate da seama cât de productivă va fi o companie pe termen lung. Datele despre sentimentele angajaților reprezintă o cincime din informațiile pe care le folosește când decide în ce firmă să investească.

Glassdoor, un site care le permite angajaților să publice comentarii anonime despre companiile la care lucrează, a compilat datele și a aflat că firmele clasificate ca locuri de muncă bune cresc pe bursă mult mai bine decât celelalte.

Când am urmărit portofoliile companiilor cu o cultură internă foarte bună am observat că se dezvoltă mai bine decât media pieței, în unele cazuri au o creștere de două ori mai mare decât acțiunile principale de pe bursa americană”, afirmă Andrew Chamberlain, economist-şef Glassdoor.

Fericirea angajaților poate prezice mișcările de pe bursă, iar investitorii au un avantaj competitiv dacă știu din timp cât de productivă va fi o companie.

De una singură, bursa îi poate induce în eroare. Acțiunile pot crește o perioadă, investitorii pot fi păcăliți să creadă că merită să investească. Doar că în final își pot pierde banii dacă firma devine mai puțin productivă.

Capitalul uman este în mod special important pentru firmele din sectorul serviciilor. Acolo activul principal e tocmai mintea angajaților, iar sentimentele acestora sunt foarte importante.

Dacă înainte părerea muncitorilor despre companie se putea afla doar prin tradiționalul sondaj, acum se dezvoltă surse online de informare în timp real care analizează sute de mii de companii odată.

Dar există și riscuri. Comentariile unui angajat nu reflectă mereu sentimentul general dintr-o firmă. Iar investitorii care se folosesc de informațiile online nu pot fi siguri că angajații sunt cei care au făcut comentariile. Pot obține o perspectivă în plus, dar totodată riscă să fie manipulați.