Sari la conținut

După cheltuirea unui miliard de euro, trenul tot ca mocănița

După cheltuirea a peste un miliard de euro pentru modernizarea sectorului feroviar Predeal-Brașov-Curtici, rezultatele, concretizate în scurtarea timpului de parcurs, sunt insignifiante.

tren cfr calatori - captura digi24

Compania Națională CFR SA, gestionar al căii ferate din România, a reușit să modernizeze integral doar 40 de kilometri din magistrala Brașov-Curtici, alți 120 de kilometri urmând să fie definitivați anul viitor. Aceasta permite însă scurtarea duratei călătoriei cu nici măcar o oră. Pe termen lung CFR promite însă parcurgerea distanței București-Curtici în doar opt ore, față de 10-11 ore în prezent.

Compania Națională CFR SA urmează să recepționeze, în primul trimestru al anului viitor, lucrările de modernizare pe mai multe sectoare de cale ferată, în special în zona Transilvaniei, a declarat recent Marius Chiper, directorul general al Companiei Naționale CFR SA, administratorul rețelei feroviare din România.

”Pentru tronsonul Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 lucrările sunt deja în curs de testare operaţională, iar pe tronsonul Coşlariu – Simeria – Sighişoara, la începutul anului 2017 vor fi recepţionate lucrările de reabilitare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe mai multe intervale de staţii/staţii”, au răspuns oficialii CFR unei solicitări a Digi24.ro.

Astfel ei spun că CFR SA va recepționa : 56 km între Coșlariu (județul Alba) și Orăștie (județul Hunedoara), 11 kilometri între Mediaș și Copșa Mică și 55 kilometri dintre Copșa Mică și Coșlariu. Un total de 122 de kilometri din distanța de 230 de kilometri care separă Simeria (județul Hunedoara) de Sighișoara (județul Mureș).

Dacă luăm în calcul cei 41 de kilometri de cale ferată modernizați pe segmentul Frontieră-Curtici-Arad, anul viitor vom avea modernizați între Brașov și granița de vest 163 de kilometri de cale ferată. Adăugând cei 225 kilometri modernizați între București și Constanța, precum și cei 139 de kilometri dintre București și Predeal rezultă un total de 527 de kilometri de cale ferată din cei 800 de kilometri ai magistralei Constanța-București-Brașov-Sighișoara-Arad-Curtici. Magistrala include însă doar 8% din totalul rețelei ferovioare din România, modernizarea restului fiind incertă.

”Începând cu noul mers al trenurilor, ce va fi implementat în luna decembrie 2016, se are în vedere într-o primă fază ridicarea vitezelor de circulaţie de la 50 km/h, cât este în prezent, la 120-140 km/h, viteză care va contribui direct la reducerea duratei de călătorie”, a spus recent șeful companiei CFR SA, Marius Chiper.

Care vor fi progresele

Există mai multe motive pentru care călătorii nu vor simți semnificativ ameliorările, în pofida faptului că au fost cheltuiți, până în prezent, peste un miliard de euro. Într-un interviu acordat Agerpres, în primăvara acestui an, Marius Chiper menționa că valoarea proiectelor licitate s-ar cifra la opt miliarde lei, în condițiile unui grad de absorbție de 80%, ceea ce înseamnă că au fost cheltuiți peste 1,4 miliarde euro.

Sumele uriașe cheltuite nu semnifică o ameliorare semnificativă a vitezelor. Sectoarele reparate sunt rupte unele de altele, modernizările nu sunt încheiate, iar vagoanele CFR Călători au limitări de viteză.

În prezent viteza medie de circulație a unui tren între Bucuresti și Predeal – sector reparat este de doar 70 kilometri la oră, în timp ce între Predeal și Brașov, zonă nereparată, un tren InterRegio circulă în medie cu 42 kilometri la oră (timp parcurs 37 minute). Repararea sectorului Predeal - Brașov și ridicarea vitezei de circulație la cea medie de pe București-Predeal va scurta durata de parcurs cu cel mult 10 minute.

Pe relația de circulație dintre Brașov și vestul țării există o altă problemă. Pentru a ajunge la Arad și Timișoara trenurile nu folosesc relația de pe magistrală Sighișoara - Copșa Mică -Coșlariu ci relația mai scurtă prin Sibiu. De abia la Vințu de jos, județul Alba, relația mai lungă prin Sighișoara se unește cu cea scurtă prin Sibiu. După Vințu de Jos călătorii vor putea profita de mai puțin de 50 de kilometri de cale ferată modernizați. Sectorul Sighișoara -Coșlariu va ajuta mai degrabă pe cei care vor circula spre Cluj, Oradea, Satu Mare. Sectorul modernizat Vințu de Jos-Simeria, 44 kilometri, este parcurs în prezent de trenul IR 1621, spre exemplu, în o oră și 25 minute. Teoretic, odată modernizat distanța s-ar putea parcurge în doar 35-40 de minute, fără a socoti staționarea trenului în gări.

Progrese semnificative se vor simți de abia după ce va fi reparată întreaga magistrală, moment planificat pentru 2021, potrivit Master Planului General Transporturi.

Și modernizat, trenul va merge mai încet

Trebuie însă spus că parcurgerea distanței menționate în opt ore este un rezultat mai bun decât în prezent însă mult mai slab decât cel înregistrat în alte țări. Spre exemplu un tren IC sau ICE în Germania are nevoie de 3,5 ore- 4,5 ore pentru a ajunge din centrul Germaniei (Frankfurt) în nord la Hamburg. Distanța dintre cele două orașe este de aproximativ 500 de kilometri, deci viteza medie a unui tren este cuprinsă între 110 kilometri la oră și 140 kilometri la oră.

În România limitarea provine nu doar din starea necorespunzătoare a căii ferate, ci și din cea a vagoanelor și garniturilor de tren pentru care 160 de kilometri la oră este o viteză prea mare, spun oficiali ai CFR SA. Media vitezei de circulație continuă să rămână dezamăgitoare. Oficialii CFR SA mai spun că în stații, la intrarea sau la ieșirea din acestea, nu se poate circula cu 120 de kilometri la oră. Există curbe în care viteza trenurilor este limitată la 80 de kilometri la oră, totul depinzând de viteza de proiectare prevăzută de ingineri în proietul de modernizare. În plus chiar dacă secțiuni ale liniei au fost modernizare în anii trecuți, neefectuarea lucrărilor de maintenanță au dus din nou la apariția restricțiilor de circulație.