Sari la conținut

De ce nu se va face prea curând autostrada Sibiu – Pitești. Și nici Pitești-Craiova

Autoritatea Națională de Achiziții afirmă că modalitatea aleasă de către Compania de Autostrăzi pentru punctarea ofertanților la licitațiile pentru autostrada Sibiu-Pitești și pentru drumul expres Pitești - Craiova este eronată.

Două asociații ale constructorilor, anume ARACO – Asociația Antreprenorilor în Construcții din România și ARIC – Asociația Română a Inginerilor Consultanți au cerut Autorității Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) precizări privind unul din factorii aleși de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a desemnare câștigătorilor la două licitații importante pentru infrastructura autohtonă de transport.

Este vorba de licitația pentru secțiunile 1 și 5 din autostrada Sibiu Pitești și de cea pentru toate cele patru tronsoane ale drumului expres Pitești - Craiova. Singura salvare pentru CNAIR după ce ANAP a făcut aceste precizări este reluarea licitațiilor. Despre ce este vorba?

În cazul licitațiilor menționate, CNAIR a cerut participanților o garanție a lucrărilor de cel puțin 60 de luni (cinci ani). Firmele care însă vor oferi o garanție de 84 de luni (șapte ani) vor primi suplimentar 14 puncte, a stabilit compania, adăugând că prețul va conta doar pentru 50 de puncte din 100.

Prevederea a trezit nemulțumirea ARACO și ARIC. Surse oficiale din cadrul ANAP au declarat, sub protecția anonimatului pentru Digi24.ro, că în 26 septembrie 2017 ARACO și ARIC au trimis o adresă la ANAP în care întreabă dacă nu cumva acest factor de evaluare trebuie să aibă un corespondent și în cuprinsul propunerii financiare a ofertanților. Mai precis ei intreabă dacă nu cumva pe lângă costurile indicate cu activitățile de proiectare, construire poduri, noduri rutiere etc ofertanții nu trebuie să prezinte și costurile înregistrate pentru prelungirea garanției cu doi ani. Adică, dacă o firmă se angajează să dea o garanție mai mare unei lucrări și dacă promite că va face lucrările de reparare a asfaltului pe perioada suplimentară de garanție pe banii ei, nu cumva atunci aceasta înregistrează și costuri mai mari care trebuie prezentate la licitație?

Întrebarea este pertinentă cu atât mai mult cu cât în istoria licitațiilor din România au existat cazuri de proceduri câștigate pentru că firmele în cauză au oferit garanții de nu mai puțin o sută de ani pe lucrare.

”Apreciem că în lipsa menționării în mod distinct de către operatorii economici participanți la procedură a prețului ofertat pentru schimbarea suplimentară a stratului de uzură în perioada de garanție a lucrărilor, nu se poate efectua de către comisia abilitată o evaluare transparentă cu respectarea tratamentului egal”, scrie ARACO si ARIC la ANAP.

Întrebările asociațiilor nu s-au lăsat fără răspuns. La finele săptămânii trecute ANAP a trimis acestora propria opinie în această problemă, dându-le dreptate. ”Schimbarea stratului de uzură în perioada suplimentar ofertată de garanție a lucrărilor ar trebui cuantificată într-un element de cost cuprins în prețul ofertat prin propunerea financiară depusă în cazul procedurii de atribuire”, spune ANAP. Ori, graficul de prețuri, document care a trebuit completat de către participanții la licitație, nu a conținut astfel de referiri.

Ori eroarea de a nu cere participanților să precizeze costurile suplimentare înregistrate cu garanția suplimentară nu mai poate fi îndreptată. Aceasta deoarece nu numai că licitațiile sunt în curs ba, mai mult, au fost primite și oferte. Este imposibil acum pentru CNAIR să schimbe regulile jocului privind desemnarea câștigătorului fără a nu trezi protestele participanților la licitații și contestațiile acestora la Consiliul Național însărcinat cu rezolvarea lor sau la Curtea de Apel. ”Normal ar fi fost ca acei factori de evaluare să nu fi fost acceptați de ANAP și să anuleze documentația de atribuire. Nu au voie să o modifice din mers, nu au cum ...Orice firmă care a participat va putea cere contestarea licitației”, explică un inginer din cadrul CNAIR.

Este neclar de ce răspunsurile și opiniile ANAP vin de abia acum, după depunerea ofertelor, și nu au fost formulate înainte de demararea licitațiilor. Pentru primul lot, dinspre Sibiu, au fost depuse nouă oferte. Pentru al cincilea lor, dinspre Pitești, au fost primite opt oferte. Pentru drumul expres, CNAIR a primit la două loturi nu mai puțin de 20 de oferte. Persistă însă o întrebare și culpa nu pare a fi doar a CNAIR. În mod normal, toare documentațiile de licitație, înainte de a fi lansate public, sunt trimise spre aprobare la ANAP. Nu a observat ANAP anomaliile la acel moment? De ce a oferit de abia acum un răspuns care poate duce cu ușurință la blocarea licitațiilor? A trebuit ca ofertele să fie lansate public și zeci de firme să cheltuie timp și bani cu pregătirea propunerilor lor financiare pentru ca, de abia după aceea, ANAP să observe?