Sari la conținut
News Alert

Șeful CNAIR și-a promovat vărul director peste drumurile naționale

Pe lângă promovarea lui Jean Marius Ioniță fără concurs într-o funcție nou înființată, directorul general al companiei, Ștefan Ioniță, a mai pus un economist mai mare peste autostrăzile din România. O statistică de acum un an arăta că din 517 angajaţi cu studii superioare din cadrul CNAIR doar 84 de angajați au terminat facultate de drumuri şi poduri.

stefanionita_41482600

Foto: Ștefan Ioniță, director general CNAIR

Noua organigramă a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care prevede o creștere de personal cu 75% față de acum șapte ani, cuprinde angajări făcute în absența oricărui concurs de promovare, a unor persoane fără specialitate corespunzătoare, pe baza altor merite decât cele profesionale, acuză membri ai Grupului de Inițiativă pentru Restructurarea și Reprofesionalizarea CNAIR (GIRR).

GIRR dă exemplu pe Marius Jean Ioniță, văr al directorului general Ștefan Ioniță, numit director pentru dezvoltare drumuri naționale, în cadrul Direcției Generale Dezvoltare Infrastructură Rutieră, nou apărută în noua organigramă. Angajarea s-a făcut fără concurs, spune membrii GIRR. Jean Marius Ioniță a fost anterior promovării sale șef peste direcția care se ocupa de Studiile de Fezabilitate ale CNAIR. Printre acestea se numără și SF al autostrăzii Sibiu Pitești, desuspendat recent după ce a fost suspendat în toamnă, și care este neterminat și plin de probleme.

decizie ionita

Un alt exemplu dat de GIRR este promovarea lui Cătălin Șomode, consilier al Ministerului Transporturilor, Răzvan Cuc, drept director de autostrăzi, în pofida faptului că acesta este de meserie economist, nu inginer de drumuri.

Chestionați asupra numirilor respective, oficiali pentru comunicare ai CNAIR au numit promovarea persoanelor pe relații de rudenie si absența concursului de promovare ”o pistă falsă”. ”Oricine se poate angaja, încuscri ulterior sau năși într-o companie de stat sau privată, important este profesionalismul”, a răspuns întrebărilor Digi24.ro un responsabil de comunicare al companiei. Totodată ei au spus că lipsa concursului de angajare ar putea fi explicată eventual prin aceea că funcția este ocupată de Jean Marius Ioniță doar temporar, până la organizarea unui concurs.

Responsabilii indicați au revenit ulterior pentru a explica faptul că toți directorii numiți recent au primit acceptul Consiliului de Administrație al companiei, potrivit prevederilor legale privitoare statutul companiei.

Totuți, OUG 55 din 2016 privind reorganizarea CNADNR (prin înființarea CNAIR și CNIR) prevede că pentru recrutarea în funcții de director general. director general adjunct si director executiv trebuie organizate concursuri care să beneficieze de publicitate la nivel național sau chiar internațional, dacă este posibil. La angajarea prin concurs, primul criteriu menționat de OUG menționat este cel al experienței profesionale în domeniul drumurilor. 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a publicat recent pe propriul site de internet noua organigramă a companiei. Aceasta prevede 784 salariați, respectiv un număr dublu față de 2007 și cu 75% mai mare față de 2010 (447 angajați la sediul central în 2010). Însă împreună cu cele șapte direcții regionale (București, Constanța, Craiova, Iași, Brașov, Cluj și Timișoara) și Centrul de cercetări CESTRIN, CNAIR depășește acum 6.000 de angajați.

În ultimii șapte ani numărul de kilometri de autostrăzi din România a crescut mai mult decât dublu, de la 313 kilometri la finele lui 2010 la aproximativ 750 kilometri în prezent. Raportând numărul de angajați al CNAIR la lungimea totală a rețelei de autostrăzi creșterea nu este mare. Sunt însă țări precum Austria unde cei 2.710 angajați ai ASFINAG se ocupă de o rețea de autostrăzi de trei ori mai consistentă, respectiv 2.200 kilometri.

Organigrama CNAIR cuprinde inclusiv un număr sporit de directori generali adjuncți. Dacă în 2010 erau trei directori generali adjuncți, economic, pe întreținere/proiecte finanțate de la buget și pentru proiecte cu finanțare externă, acum sunt patru. Un director general adjunct se va ocupa de ”dezvoltarea infrastructurii rutiere”, altul de exploatarea acestiea, al treilea de chestiunile economice si financiare iar al patrulea de ”inginerie, studii și investigații”.