Sari la conținut

Vom avea o lege a RCA

Piața asigurărilor din România va avea cel mai probabil de anul viitor două noi legi în domeniu, una dintre prevederile importante dorite de către ASF urmând să privească Răspunderea Civilă Auto (RCA).

Aceste două legi se vor adăuga mai multor prevederi apărute în ultima perioadă, elaborate de către ASF, precum legea 237 privind regimul Solvabilitate II, legea Fondului de Garantare și legea rezoluției.

„Mai avem de făcut două legi. Respectiv, legea asigurărilor obligatorii auto (RCA) (....) sunt convins că o vom scoate anul acesta. Lucrăm în grupul de lucru și proiectul va fi gata într-o săptămână sau două”, a spus miercuri șeful ASF, Mișu Negrițoiu.

ASF nu are un model de lege, însă, pentru a se inspira, se uită la piața asigurărilor din Cehia și Austria.

„N-avem o normă europeană, dar ne uităm la alinierea regimului legislativ din Europa Centrală, cu preponderență Cehia și Austria”, afirmă el.

Mai mult, este posibilă apariția unui nou organism care să se ocupe de tarifele RCA, căci ASF nu poate să facă acest lucru.

„Dialogurile pe care le purtăm pentru o creștere a primelor de RCA nu se doresc decât o întărire a disciplinei în piață. Ar trebui să existe niște prețuri de referință. Probabil că nu noi ar trebui să facem acest lucru, ar trebui făcut de un organism independent, pentru că ASF nu trebuie, prin lege, să controleze sau să supravegheze prețurile la produsele de asigurări, dar ne-am asumat momentan un rol activ pentru ca deocamdată nu are cine să o facă", a spus Mișu Negritoiu la conferința Uniunii Naționale a Societăților de Asigurări (UNSAR).

Piața românească are însă numeroase organisme ce se ocupă concomitent de reglementarea legislativă a unui domeniu dar și de prețurile practicate în interiorul acestuia. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este unul dintre reglementatorii pieței care aprobă și tarifele pe piață și deci controlul prețurilor de către ASF nu ar fi o situație atât de neobișnuită pe cât spune Negrițoiu. Aceasta, mai ales dacă se dorește ținerea sub control a volumului substanțial de prime și indemnizații acordate angajaților organismelor de reglementare și supraveghere pe piața asigurărilor.

O a doua prevedere pe care Negrițoiu o vrea introdusă ar urma să transpună Directiva recent aprobată cu privire la distribuție. „Această lege va contribui și mai mult la diversificarea distribuției, la simplificarea și facilitarea distribuției, la controlul costurilor de distribuție, la produse de calitate și mai ales informare pentru asigurați”, promite șeful ASF.

Noile „reguli și transparența” nu vor duce obligatoriu la o creștere a prețurilor, ci „vor susține și reconstruirea pieței RCA, rămasă prea mult timp neperformantă", spune el.

În realitate, regulile noi, introduse an de an de către ASF, au contribuit la consolidarea poziției deținute pe piață de către marii asiguratori străini, afectați fiind în special asiguratorii autohtoni (Astra Asigurări, Carpatica) și au fost însoțite, întâmplător sau nu, de o creștere continuă a costurilor primelor de asigurare.

În ultimele luni, transportatorii rutieri au acuzat creșteri ale primelor RCA cu peste 300% în industria transporturilor rutiere.