„Hai, noroc!”. NASA: S-a găsit alcool în spațiu

Data publicării:
NASA Shares Series Of Spectacular Images Showcasing 19 Spiral Galaxies
Imagine surprinsă de telescopul James Webb al NASA. Foto: Profimedia Images

Astronomii care lucrează cu ajutorul telescopului spaţial James Webb au detectat în jurul a două stele tinere elemente chimice care se găsesc în oţet, înţepături de furnici şi chiar în băutura margarita, a anunţat NASA, informează CNN.

Moleculele organice complexe observate de telescopul James Webb în spectrul infraroşu cu lungime medie de undă au inclus acidul acetic, o componentă a oţetului, şi etanolul - cunoscut și sub numele de alcool etilic.

„Hai, noroc! Ce au în comun cocktailurile margarita, oțetul și înțepătura de furnică? Conțin ingredientele chimice pe care Telescopul Spațial James Webb al NASA le-a identificat orbitând în jurul a două protostele, numite IRAS 2A și IRAS 23385.AI”, se arată într-un comunicat NASA.

nasa
Imagine publicată de NASA

Oamenii de știință au mai descoperit molecule simple de acid formic, care provoacă senzaţia de usturime ori arsură asociată cu înţepăturile de furnică, precum şi dioxid de sulf, metan şi formaldehidă. Savanții cred că este posibil ca dioxidul de sulf să fi jucat un rol cheie pe planeta noastră, în perioada Pământul timpuriu, care a creat condițiile care au dus în cele din urmă la apariția vieţii.

Moleculele nou detectate au fost detectate sub forma unor particule de gheaţă aflate în jurul IRAS 2A şi IRAS 23385 - două protostele, practic două stele atât de tinere încât acestea încă nu au un sistem planetar propriu. Stelele se află la 15.981 de ani-lumină distanță de Pământ.

Noua descoperire îi fascinează pe astronomi deoarece moleculele detectate în jurul stelelor ar putea fi „ingrediente” cruciale pentru lumi potenţial locuibile și ar putea fi astfel încorporate în planetele care se vor forma probabil ulterior în jurul stelelor.

Spaţiul este plin de metale grele şi de elemente şi compuşi chimici creaţi în urma exploziile stelare. Aceste elemente sunt apoi încorporate în nebuloasele din care se formează în timp o nouă generație de stele și planete.

Pe Pământ, o combinaţie potrivită de astfel de elemente a dus în cele din urmă la formarea vieţii. Astfel, cum spunea la un moment dat celebrul astronom american Carl Sagan: „Cu toții suntem alcătuiți din materie stelară”.

De asemenea, înţelegerea formei pe care o iau moleculele organice complexe îi poate ajuta pe astronomi să înţeleagă mai bine modalităţile prin care aceste molecule ajung să fie „încorporate” în planete.

Editor : M.L.